Cazul Piatra Neamț arată că infecțiile nosocomiale care bântuie în spitalele românești, despre care s-a vorbit atât de insistent în ultimii ani, nu sunt nici pe departe singurul pericol care pândește în spitalele vechi de 40, 50 de ani sau chiar de peste un secol. Dacă un spital nu mai poate fi conceput acum fără tomograf, RMN, electrocautere în sălile de operație, aparate electrice pentru susținerea funcțiilor vitale în secțiile ATI, instalații de climatizare sau aer condiționat, la momentul construcției acestor clădiri, standardele erau cu totul altele. În plus, într-un moment în care autoritățile promit aproape zilnic creșterea numărului de paturi de paturi de Terapie Intensivă, pe fondul pandemiei de coronavirus, medicii consultați de HotNews.ro spun că acest lucru este practic imposibil în spitalele vechi.
Tragedia de la Spitalul Județean Neamț „se poate repeta în oricare alt spital din România”, avertiza Sanitas, cea mai mare federație sindicală din sistemul sanitar, într-un comunicat dat publicității ieri. Situații similare celei de la Piatra Neamț „pot avea loc oricând în alte instituții sanitare din România, cauze principale fiind lipsa echipamentelor medicale adecvate, infrastructura tehnică veche, care nu funcționează în parametri normali și suprasolicitarea personalului medical existent.”
„Toate secțiile ATI și toate spitalele din România sunt făcute cu circuite electrice sau cu circuite de gaze medicale extrem de limitative”
Institutul Marius Nasta, cel mai mare spital de boli pulmonare din România și, în prezent, spital COVID, și-a desfășurat activitatea, până în iulie anul acesta, în două sedii. Unul dintre ele – cel din Calea Șerban Vodă, cunoscut ca „Zerlendi” – funcționa într-o clădire veche de aproximativ 130 de ani, care are risc seismic gradul I.
Pe 1 iulie, managerul Institutului Marius Nasta, Beatrice Mahler, a anunțat închiderea sediului Zerlendi, care avea o capacitate de 140 de paturi. Înainte de a închide sediul Zerlendi, Beatrice Mahler a fost primul manager de spital din România care a cerut public construirea unei noi clădiri, deoarece sediul Zerlendi, vechi de 130 de ani, nu mai corespundea standardelor actuale și risca să fie un pericol pentru pacienții veniți din toată țara. Noua clădire ce va fi construită în locul sediului cunoscut acum ca Zerlendi va avea 6 etaje și ar urma să fie gata peste 4 ani, speră managerul Institutului Marius Nasta, Beatrice Mahler, care s-a luptat, în ultimii ani, pentru a obține aprobări și finanțare pentru construcția acestei clădiri.

Beatrice Mahler, managerul Institutului Marius Nasta
Soluții pentru actuala criză, când în unele zile numărul noilor pacienți cu COVID-19 trece de 10 mii, există, dar acest lucru nu înseamnă suplimentarea numărului de paturi ATI într-un spital vechi, afirmă managerul Institutului Marius Nasta: „Ce trebuie să facem în acest moment pentru a răspunde nevoii de asistență medicală este să regândim ideea de spital COVID-19. În acest moment, toate spitalele trebuie să trateze pacienți COVID, din punctul meu de vedere, și să aibă și zonă non-COVID. În acest moment, din păcate, avem cazuri când persoane care ajung în spital sunt asimptomatice pentru COVID, sunt testați în momentul internării și au test negativ, iar după 3-4 zile le apar simptome. Acest lucru ne arată că există o transmitere comunitară intensă – sunt pacienți care vin de acasă, pentru cu totul alte afecțiuni, și ajung să se pozitivele la COVID în timpul internării. Și aici lucrurile sunt extrem de sensibile, iar respectarea distanțării în saloane și a izolării sunt foarte importante. Practic, aproape toate cazurile care se internează ar trebui să stea oarecum într-o zonă-tampon o perioadă, pentru că nu vrem să avem infecții asociate actului medical de tip COVID în spitale. Dar este un management care se desfășoară extrem de dificil, cel puțin în această perioadă în care în comunitate sunt atât de multe cazuri.”
Majoritatea spitalelor din România, construite la standarde care nu mai sunt valabile
„Gândiți-vă că acum 40 de ani poate nici nu existau electrocautere în dotarea blocurilor operatorii, poate nu existau tomografe, nu existau RMN-uri și alte dotări fără de care acum un spital nu se mai poate concepe. Avem nevoie de instalații de aer condiționat, care iarăși au nevoie de curent electric pentru a funcționa. Spitalele nu au fost proiectate să folosească aer condiționat sau climatizare. Cam în punctul acesta suntem”, explică medicul Bogdan Tănase, pentru HotNews.ro.

Medicul Bogdan Tănase
În ceea ce privește riscul ca o tragedie precum cea de la Piatra Neamț să se repete într-un alt spital, Bogdan Tănase admite că acest risc există și amintește că am mai asistat, în ultimii ani, la incidente similare în spitale: „Vă amintesc că a mai fost un incendiu acum un an de zile în secția ATI a Spitalului de boli cardiovasculare din Iași. Deci lucrurile acestea se întâmplă. A fost și incidentul cu doctorul Beuran la spitalul Floreasca, nu în Terapie Intensivă ci în blocul operator, dar tot legat de curent, de oxigen, de factorii care se regăsesc. Acestea sunt incinte care prin definiție sunt vulnerabile la incendii. Dacă o să căutați o să găsiți cărți despre prevenirea incendiilor în sălile de operații sau în secțiile ATI, pentru că acolo este atmosfera aceasta bogată în oxigen. Dacă s-au întâmplat, probabil că se vor mai întâmpla, nu vreau să fiu profetic. Dar riscul există.”
„Sunt aparate medicale care de 9 luni funcționează fără oprire, se externează un pacient și se internează imediat un alt pacient, iar aparatura nu apucă să fie închisă”
Pacientul îngrijit în Terapie Intensivă necesită suport suplimentar, „iar aici ne referim atât la medicație, cât și la aparatură, aparatură care îl ajută în menținerea funcțiilor vitale. Aparatura medicală folosită în ATI, pe lângă faptul că este avansată, este și diversificată”, explică medicul Florin Roșu. Așa ajung secțiile de Terapie Intensivă să aibă un volum de aparatură mult mai mare decât orice altă secție din spital.
„Riscul este la același nivel care există în orice locuință care are o anumită vârstă. Spitalele au fost construite cam în aceeași perioadă în care au fost construite și cartierele în multe orașe din România. Atâta timp cât îngrijești locuința din toate punctele de vedere și îngrijești și spitalul, nu ar trebui să fie probleme de niciun fel. Ele trebuie prevăzute. Spitalul de Boli Infecțioase are peste 100 de ani, dar s-au făcut updatări. Și în străinătate sunt spitale care au 100 de ani, dar la fel, sunt updatate”, afirmă dr. Florin Roșu.

Medicul Florin Roșu
În aceste condiții, defecțiuni pot să apară oricând, dar acestea sunt foarte greu de prevăzut, spune medicul Florin Roșu: „Sigur că pot să apară defecțiuni, dar din punctul meu de vedere sunt foarte greu de prevăzut aceste defecțiuni, chiar dacă discutăm de aparatură mai nouă sau de aparatură mai veche. E ca atunci când îți cumperi o mașină: sunt unii care au noroc și își cumpără o mașină foarte bună și sunt alții care își cumpără o mașină și au probleme de la început cu ea. Dacă observ că există probleme, sigur că atunci trebuie oprit aparatul respectiv și schimbat, nu mergi cu el în continuare. Nu știu ce s-a întâmplat la Piatra Neamț, o să vedem, o să hotărască organele de anchetă și vom ști exact de unde a pornit tragedia. Este o tragedie foarte mare acolo.”
Problema nevăzută din spitale: Șefi pe viață la serviciile tehnice și administrative
„Pot să vă spun că în momentul în care intri într-un spital și preiei funcția de manager, în primul rând trebuie să te bazezi pe personalul pe care îl ai în subordine – șefii de la tehnic, administrativ, Runos, managementul calității, contabilitate. Sunt toți șefi care, odată ce au luat examenul de ocupare a postului, rămân pe acele funcții până la pensionare. Prin urmare, un manager care ajunge într-un spital și dă peste o echipă care nu este chiar cea mai performantă sau implicată, are de trecut prin niște etape care înseamnă evaluare de personal, auditare a serviciului. Eu am făcut aceste procese – auditarea Serviciului tehnic, auditarea Serviciului administrativ, a Serviciului de achiziții. Pentru toate am solicitat Ministerului Sănătății un control de audit, pentru a evalua exact situația acestor servicii. Apoi, evaluarea anuală a personalului. Însă te lovești de contestații, de procese, de refuzul de a înțelege că un post ocupat, chiar dacă este la stat, trebuie asumat cu responsabilitate, iar activitatea ta, mai ales în administrativ, se oglindește în siguranța pe care o are medicul atunci când desfășoară un act medical și în confortul pe care îl are pacientul în momentul în care vine în spital”, povestește Beatrice Mahler.
3 ani mai târziu, managerul Institutului Marius Nasta spune că lucrurile nu sunt imposibile și a reușit să facă schimbări, dar „sunt extrem de dificile. Iar cine vine în echipă trebuie să înțeleagă că atunci când vrei să faci performanță, trebuie să muncești. Dacă vă dau exemplul Serviciului tehnic din Institutul Marius Nasta, sunt la al 3-lea șef al Serviciului tehnic în mandatul meu, angajat acum o săptămână, și sper să fie implicat și dornic să facă treabă.”
Cum a ajuns Institutul Marius Nasta la al treilea șef al Serviciului tehnic în mandatul lui Beatrice Mahler? „Primul șef de Serviciu tehnic a plecat ca urmare a auditului și a numeroaselor cercetări disciplinare pe care le-am declanșat, din cauză că nu își îndeplinea fișa postului. Al doilea șef de la Tehnic a plecat după perioada de probă de 3 luni, din cauză că nu a reușit să se adapteze, deoarece activitatea tehnică într-un spital este extrem de procedurată, ca și activitatea medicală. Totul se desfășoară cu proceduri foarte stricte. Vorbim despre aparate care sunt evaluate, monitorizate, echipă de muncitori – electrician, instalator – să facă controlul instalațiilor săptămânal și să intervină acolo unde sunt defecțiuni.”

Despre posibilele cauze ale tragediei de la Piatra Neamț, Beatrice Mahler afirmă că „În acest moment văd lucrurile ca un dezechilibru complet din punctul de vedere al echipei tehnice și administrative, inclusiv al compartimentului epidemiologic din acel spital. Pentru că, atunci când un medic sau manager nu are experiență în a reorganiza activitatea în spital, medicul epidemiolog al spitalului, care este responsabil de evaluarea circuitelor din spital și de siguranța pacienților din punct de vedere al circuitelor și al avizărilor DSP, el trebuie să fie primul care trebuie să atragă atenția asupra unor circuite corecte, care să respecte legislația în vigoare. Pe baza acestor recomandări, toată echipa administrativă și tehnică trebuie să le implementeze. Iar aici, legislația în vigoare este extrem de strictă. Spre exemplu, lucrările pe instalația de gaze medicale nu pot fi efectuate decât de firme autorizate, iar acesr lucru trebuie cunoscut de inginerul din Departamentul tehnic.”
„Modificarea de structură și recompartimentarea trebuie făcute doar cu avizele DSP, iar Serviciul administrativ trebuie să cunoască acest lucru. Dotarea încăperilor și încărcarea sistemului electric cu aparate medicale poate fi făcută până la o limită pe care inginerul din Serviciul tehnic trebuie să o cunoască și să o evalueze. Manipularea tuturor dispozitivelor, de exemplu tuburi de oxigen, trebuie să se facă după reguli stricte, care trebuie implementare cu ajutorul persoanelor din Serviciul tehnic”, adaugă managerul Institutului Marius Nasta.
„Prin urmare, medicul are responsabilitatea actului medical, dar, pentru ca el să își poată desfășura actul medical fără a fi sub o presiune a problemelor administrative care apar, acest lucru trebuie să fie manageriat și efectuat de o întreagă echipă. Iar dacă vă veți uita pe organigramele spitalelor, aceste echipe sunt numeroase. Nu întotdeauna eficiente, dar aici cred că este și o problemă legislativă, care va trebui ajustată. Pentru că, așa cum managerul dă concurs pentru o perioadă definită, în care își asumă un plan de management, și șefii serviciilor administrative din spitale trebuie să fie în funcție pentru o perioadă definită, tocmai pentru a fi performanți și pentru ca ceea ce își asumă în cadrul contractului să fie îndeplinit. În acest moment, această perioadă nedeterminată de angajare, chiar dacă este însoțită de neasumarea fișei de post, face ca procedura de desfacere a contractului de muncă să fie extrem de dificilă și extrem de lungă, timp în care postul este blocat, activitatea trebuie să fie preluată de alte persoane și este o procedură care, până la urmă, afectează direct calitatea actului medical”, este concluzia managerului Institutului Marius Nasta.



