Connect with us

Actualitate

Australia și lupta sa legală cu giganții tech – De ce Google a cedat, iar Facebook a atacat – Efectele acțiunii „unfriend Australia” – IT

Comisarul

Publicat

pe

În Australia se întâmplă ceva ieșit din comun, fiindcă în câteva zile ar trebui să intre în vigoare o lege care îi va obliga pe giganții tech Facebook și Google să negocieze cu companiile media și să plătească pentru conținutul de știri de pe rețelele sociale. Google a ajuns la un acord și va plăti către grupul media al magnatului Rupert Murdoch, în timp ce Facebook nu a acceptat și a blocat accesul la articolele de știri. Guvernul australian este furios și scandalul ar putea avea urmări și în alte țări unde relațiile sunt tensionate între media și rețelele sociale.

„Unfriend Australia”

Australienii s-au trezit joi dimineață cu news feed-ul golit de orice știre locală sau internațională. Motivul: Facebook a blocat orice conținut media, în urma unui scandal care durează deja de ceva vreme și care a culminat recent cu decizia de a bloca distribuirea de conținut jurnalistic, unii acuzând astfel că este cenzurat accesul publicului la informații esențiale despre sănătate.

„This post can’t be shared.” a fost mesajul care a apărut în fața ochilor a mii de australieni care au vrut să posteze un link de pe un site de știri.

Totul a pornit de la o întrebare extrem de grea: ar trebui marile companii tech să plătească pentru articolele de știri care sunt distribuite prin intermediul lor și astfel să aibă de câștigat și organizațiile media care produc acel conținut?

Blocarea conținutului de pe platforma socială vine ca reacție la o propunere legislativă a Australian Competition and Consumer Commission, care i-ar obliga pe giganții tech Facebook și Google să negocieze cu companiile media și să plătească pentru conținutul de pe rețelele sociale. Legea ar putea intra în vigoare foarte curând.

Facebook vs Google – O diferență mare despre cum văd știrile

Facebook și Google au încercat luni bune să lupte ca această lege să nu intre în vigoare, iar Google anunțase în ianuarie că va bloca motorul său de căutare în Australia dacă guvernul va implementa noul cod ce o forțează – ca și pe Facebook – să plătească firmelor media pentru dreptul de a le folosi conținutul.

Cele două companii aveau păreri similare, spunând că legea nu ține cont de cum funcționează internetul și că le-ar penaliza pe nedrept.

Însă miercuri cele două companii au luat-o pe căi diferite: Google a cedat și este de acord să plătească pentru conținut companiei News Corp a lui Rupert Murdoch, în timp ce Facebook a ales soluția ”războinică” și a tăiat accesul la știri.

În timp ce Google a anunțat un acord global pe trei ani cu News Corp pentru a plăti pentru conținutul de știri, Facebook a venit cu soluția radicală și a spus că legea propusă pur și simplu nu înțelege legătura dintre platformă și companiile media.

Divergențele ilustrează modul diferit în care Google și Facebook privesc știrile, după ce ani de zile ambele companii au tratat oarecum la fel publisherii media: nu aveau motive să plătească ceva și au spus, pe drept cuvânt, că datorită lor știrile au fost citite de mai mulți oameni decât dacă nu ar fi fost distribuite pe Google News sau Facebook News Feed.

Dar lucrurile s-au schimbat radical din două motive: companiile media au avut ani tot mai grei, cu disponibilizări sau închideri, iar giganților tech le-a mers tot mai bine, astfel că a fost tot mai des pusă întrebarea: nu ar trebui ca marile companii tech să aibă o responsabilitate în a ajuta grupurile media?

Cele două companii au făcut-o prin câteva programe, dar acum se pune problema ca susținerea să fie mult mai clară și mai eficientă.

Google și Facebook apreciază în mod diferit valoarea știrilor: în timp ce Google și-a declarat ambiția de fi un organizator al informațiilor globale, Facebook NU a pus știrile în centrul activității sale, ci s-a declarat un loc în care oamenii se întâlnesc pentru a pune la comun povești, poze, idei, video-uri și diverse alte tipuri de conținut.

Guvernul australian a criticat vehement mișcarea companiei, transmițând că blocada demonstrează ”puterea imensă” pe care o au pe piață giganții social media.

Oficialii guvernamentali mai spun că impactul asupra comunității este extraordinar de mare, în contextul în care în jur de 17 milioane de australieni accesează rețeaua socială cel puțin o dată pe lună.

Facebook și o dovadă a puterii sale

Pe de ală parte, Facebook spune că a ajutat marile companii media și a dat și cifre: 5 miliarde de link-uri au trimis anul trecut oamenii către publicațiile australiene, link-uri ce au ajutat publicațiile să câștige o sumă estimată la 261 milioane euro. Facebook spune că are câștiguri minime, fiindcă informațiile reprezintă sub 4% din conținutul pe care oamenii îl văd pe News Feed.

Premierul australian Scott Morrison a spus că guvernul său nu se va lăsa intimidat de această decizie denumită de mulți „unfriend Australia”. Practic, australienii au constatat că nu mai au în fluxul de știri niciun un fel de publicație, în timp ce publicațiile australiene nu mai apar pe News Feed în restul țărilor.

Mai mulți oficiali australieni au criticat dur decizia Facebook, considerând-o aberantă, incredibilă și profund greșită.

Întrebarea este dacă ce se întâmplă în Australia se va putea repeta și în alte țări unde autoritățile vor să taxeze marile companii tech. Oamenii din media de peste tot urmăresc desfășurarea evenimentelor din Australia și alte țări ar putea urma exemplul Australiei cu legi de acest gen.

Spre exemplu s-ar putea întâmpla ceva asemănător și în Canada, dar și în UE, deși sunt șanse mici ca legile să fie atât de radicale.

Facebook plătește deja în unele cazuri pentru știri, având parteneriate în Marea Britanie, dar Facebook vrea să dețină controlul la acest capitol și NU vrea ca guvernele să intervină pentru a-i spune că TREBUIE să plătească pentru știri și, cu atât mai mult, nu vrea ca guvernul să stabilească și prețul.

Așadar, gestul Facebook poate fi interpretat și ca fiind un avertisment despre ce consecințe pot apărea dacă guvernele intervin în business-ul companiilor Big Tech. Facebook vrea să arate, prin blocada aceasta, cât este de puternică.

Surse: BBC, Le Monde, CNN, AFP, New York Times

Parteneri speciali-probleme juridice

Salon HARMONY, str Cantacuzino din Ploiești (intersecția Moș Craciun )
Servicii oferite :
– micropigmentare sprâncene
-extensii gene
– coafor
-unghii gel
-Cosmetica / tratamente cosmetice
– sala Fitness pt femei
FACEBOOK: https://www.facebook.com/Harmony-Beauty-Salon-278929815636909/

Parteneri

Articole noi

Diverse22 de ore ago

Glowcare.ro – platforma care redefinește frumusețea prin știință, echilibru și grijă autentică

Într-o perioadă în care informațiile despre îngrijire și frumusețe sunt tot mai greu de filtrat, un nou proiect editorial vine...

Diverse22 de ore ago

BeautyTrend.ro – noua revistă online care redefinește conceptul de frumusețe și stil de viață în România

O nouă publicație digitală își face apariția în peisajul media românesc: beautytrend.ro, o revistă online dedicată femeilor moderne, interesate de...

Politic2 zile ago

Miza de un miliard de euro a gap-ului de TVA. România a obținut eliminarea din PNRR a unui jalon pentru reducerea deficitului de încasare de TVA

România a obținut eliminarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) a jalonului prin care trebuia să reducă deficitul...

Este disponibil transportul de colete pe ruta Anglia Romania pentru zonele rurale și adrese izolate? Este disponibil transportul de colete pe ruta Anglia Romania pentru zonele rurale și adrese izolate?
Business::Customer Service2 zile ago

Este disponibil transportul de colete pe ruta Anglia Romania pentru zonele rurale și adrese izolate?

Întrebarea revine ca o undă scurtă într-o conversație între prieteni plecați de ani buni din țară: poți trimite un pachet...

Uncategorized3 zile ago

O nouă etapă în promovarea digitală: Perspektive Vision oferă advertoriale personalizate pe 4.200+ site-uri

Perspektive Vision anunță extinderea rețelei media la peste 4200 de publicații și oferă advertoriale personalizate pentru agenții, branduri și magazine...

Social4 zile ago

Spitalul Digenio – Excelență în gastroenterologie sub îndrumarea prof. univ. dr. Marcel Tanțău

Într-o lume în care ritmul vieții și alimentația dezechilibrată afectează tot mai des sănătatea digestivă, Spitalul Digenio din Cluj-Napoca a devenit un...

Diverse4 zile ago

Dr. Voica Roxana susține un eveniment LIVE despre longevitate și rolul microbiomului în menținerea sănătății

Miercuri, 22 octombrie, de la ora 19:00, Dr. Voica Roxana, medic gastroenterolog şi nutriţionist, invită publicul larg la un eveniment interactiv transmis...

Politic5 zile ago

Unul dintre cei mai apropiați oameni de Trump are un mesaj special pentru România: „Țara voastră va avea un rol esenţial”

Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, prezintă duminică, din SUA, mesajul emisarului special pentru parteneriate globale Paolo Zampolli. Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare,...

Diverse7 zile ago

Pahare din carton pentru Crăciun, cu design festiv, de la Evamar

Piața HoReCa este tot mai competitivă și, ca întotdeauna, detaliile vizuale sunt cele care fac diferența. Evamar, unul dintre principalii...

ActualitateO săptămână ago

Spălătorie auto profesională Oradea – Interior și exterior fără cusur

Clean-Spot.ro Expertul tău în curățare tapițerie și detailing interior auto Oradea Transformă interiorul mașinii tale cu servicii profesionale de detailing...

Pavilion fix sau pliabil: care variantă se potrivește stilului tău de viață? Pavilion fix sau pliabil: care variantă se potrivește stilului tău de viață?
DiverseO săptămână ago

Pavilion fix sau pliabil: care variantă se potrivește stilului tău de viață?

Există alegeri în viață care par mărunte, dar care, odată făcute, îți pot schimba complet modul în care îți trăiești...

DiverseO săptămână ago

Calitatea materialelor face diferența: Ce trebuie să știi despre freza și mandrina pentru unghii

Când vine vorba de realizarea unei manichiuri impecabile, nu este suficient doar să ai talent sau să urmezi cele mai...

UncategorizedO săptămână ago

Rezultatele studiului AFSRU – HR Insights 2025

  Comunicat de presă Asociația Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane (AFSRU) București, 16 octombrie 2025 Viitorul muncii, sub semnul...

UncategorizedO săptămână ago

Cum te ajută izolația exterioară cu vată minerală să economisești la facturile de energie

Într-o perioadă în care eficiența energetică a devenit o prioritate atât pentru locuințele noi, cât și pentru cele vechi, alegerea...

UncategorizedO săptămână ago

Cum să implementezi digitalizarea în mod eficient în cadrul companiei tale

    Digitalizarea reprezintă procesul prin care companiile integrează tehnologia digitală în toate aspectele activității lor, transformând modul în care...

DiverseO săptămână ago

Consumul de pește în sarcină

Dragă mămică, știu că primele luni de sarcină vin cu o combinație de emoție, curiozitate și, adesea, teamă. Fiecare decizie...

UncategorizedO săptămână ago

Îngrijirea implantului dentar pe termen lung

Îngrijirea implantului dentar pe termen lung este esențială pentru asigurarea durabilității și funcționalității acestuia. Implanturile dentare sunt soluții inovatoare care...

DiverseO săptămână ago

LABIRINT – Sergiu Tuhuțiu debutează ca actor într-un spectacol care îmbină muzica și teatrul: o confesiune despre greșeli, iubire și supraviețuire

După ce a cucerit marile scene ale lumii, de la Londra la New York și până la Sankt Petersburg, pianistul...

Stiri localeO săptămână ago

Curățare Saltele Oradea Profesionalism în fiecare detaliu

Curățare Tapiterie și Saltele în Oradea Descoperă Soluția Ideală pentru Un Mediu Curat și Sănătos cu Clean-Spot.ro Ai nevoie de...

UncategorizedO săptămână ago

Thrillerul MVM în România. Este compania maghiară care vrea să cumpere E.ON Furnizare un „Cal Troian al Rusiei”? Mituri politizate vs. realitate

Tranzacția prin care compania energetică maghiară MVM încearcă să achiziționeze E.ON Furnizare România a fost blocată. Mai mult, cazul „MVM...

Top Stiri Comisarul