Pîslaru consideră că „un parteneriat local-european pentru ieșirea din impas este necesar, urgent și realizabil: anumite erori și probleme naționale sau locale care afectează direct cetățenii trebuie semnalate la nivel european, întrucât este dreptul nostru, al cetățenilor, să primim aceste servicii fără întrerupere, la o calitate bună, mai ales că suntem contributori direcți pentru ele”.
Din acest motiv – spune eurodeputatul Dragoș Pîslaru – „am inițiat o interpelare a Comisiei Europene referitor la situația urât mirositoare a Sectorului 1 din București pentru a afla dacă practicile firmei de salubritate au fost conforme principiilor de piață internă aflate în vigoare la nivel european de zeci de ani de zile și dacă refuzul repetat al Romprest de a ridica gunoiul timp de o lună nu a pus în pericol, în mod voit, sănătatea locuitorilor Sectorului 1 și a întreg municipiului București, în special în timpul unei pandemii severe cu consecințe sociale și economice extrem de grave”.
„Fiecare persoană din Uniunea Europeană produce, în medie, aproape o jumătate de tonă de deșeuri pe an. Lesne de înțeles că, necolectate și netratate, ele vor polua apa, aerul, solul și vor crește riscul de îmbolnăvire pentru persoanele din comunitate. Riscul nu este doar al comunității, deoarece tonele de deșeuri pot modifica mediul și starea de sănătate dincolo de aria de răspundere a autorităților locale. Din acest motiv, gestionarea deșeurilor este un serviciu adus cetățeanului pentru bunăstarea, sănătatea și traiul său de zi cu zi.
Serviciul de salubritate este un serviciu care la nivel european se numește serviciu economic de interes general (SEIG), așa cum sunt cele de energie, telecomunicații, transport, servicii poștale sau cele de canalizare. În general, statele membre sunt responsabile de definirea a ceea ce consideră drept servicii de interes economic general. Dar aceste servicii se supun, ca toți actorii economici de altfel, regulilor concurenței pieței europene, așa cum bine spune Tratatul de la Lisabona. Datorită acestui fapt, anumite erori și probleme naționale sau locale care afectează direct cetățenii trebuie semnalate la nivel european, întrucât este dreptul cetățenilor să primească aceste servicii fără întrerupere, la o calitate bună, mai ales că sunt contributori direcți pentru ele.
Din acest motiv, am inițiat o interpelare Comisiei Europene referitor la situația urât mirositoare a Sectorului 1 din București pentru a afla dacă practicile firmei de salubritate au fost conforme principiilor de piață internă aflate în vigoare la nivel european de zeci de ani de zile și dacă refuzul repetat al Romprest de a ridica gunoiul timp de o lună nu a pus în pericol, în mod voit, sănătatea locuitorilor Sectorului 1 și a întreg municipiului București, în special în timpul unei pandemii severe cu consecințe sociale și economice extrem de grave.
[…]
De asemenea, sper ca autoritățile publice să facă apel la instrumentele de asistență tehnică prevăzute de Comisia Europeană care ne pot ghida în alegerea serviciilor de colectare, gestionarea lor și a achizițiilor publice. Comisia a recomandat această practică încă din 2018, în raportul său privind punerea în aplicare a legislației UE privind deșeurile, iar Instrumentul de Asistență Tehnică pe care l-am negociat la finalul anului 2020 oferă fondurile necesare în acest sens. O interpelare către Comisia Europeană este pe deplin justificată în acest caz și voi depune diligențele necesare.
Nu în ultimul rând, este momentul ca Primăria S1 să formeze o echipă unită în interesul cetățenilor, atât la nivel politic, cât și cu sprijin din partea autorităților statului, care ar putea interveni în această speță: prefectul Municipiului București, privind aplicarea normelor legale în această situație, Consiliul Concurenței, pentru o opinie privind modul în care autoritatea publică locală are dreptul să verifice structura de costuri și tarife a operatorului delegat, ANRSC și ministerele de linie relevante (MFP, MDLPA etc.) pentru a monitoriza implementarea serviciului economic de interes general în cauză în relație cu legislația națională și europeană. În cazul în care se constată de către aceste autorități că au fost încălcate drepturi fundamentale ale cetățeanului, să se determine prejudiciul și modul în care Romprest poate fi trasă la răspundere contravențional, contractul reziliat, iar dacă se demonstrează fapte de corupție în realizarea contractului, se justifică apelarea la DNA.



