Oficialul UE a explicat pentru HotNews.ro și care este procedura în cazul în care un stat membru decide să modifice sau să revizuiască PNRR.
PSD – partid care se va afla la guvernare alături de PNL și UDMR – susține insistent ideea de a renegocia Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Marcel Ciolacu spunând, marți, că, „mai mult ca sigur” o delegație din coaliția de guvernare care se conturează va merge la Bruxelles pentru discuții punctuale.
„Mai mult ca sigur, dacă se va constitui această coaliție de guvernare vom merge la Bruxelles să discutăm punctual. Europarlamentari PSD și PNL discută deja la Bruxelles optimizarea PNRR”, a susținut Ciolacu.
El susținea încă de la anunțul PNL privind începerea negocierilor cu PSD pentru formarea Guvernului că PSD nu doreşte să îşi „asume” ce a făcut USR în fostul guvern și că aprobarea Planului Național de Redresare și Reziliență de către Comisia Europeană nu înseamnă că programele de investiții nu mai pot fi rediscutate.
„Vom merge şi vom negocia anumite capitole din PNRR, v-o spun cu toată certitudinea! Vom merge împreună şi vom demonstra ce este sustenabil şi ce nu este, ce ne angajăm şi ce nu ne angajăm. Păi dumneavoastră vreţi eu să îmi asum tot ce a făcut USR-ul în fostul guvern? Eu i-am văzut la televizor! Dom-le, ei nu au fost pe la guvernare! Şi mai apare şi Orban; el nu are nicio treabă cu guvernarea, nu a fost premier, nici nu au murit oamenii”, afirma Marcel Ciolacu, la România TV.
Ce conține PNRR-ul României
România ar urma să primească prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) un total de 29,2 miliarde euro, din care 14,248 miliarde sub formă de granturi și aproximativ 14,935 miliarde sub formă de împrumuturi.
PNRR este structurat pe 15 componente care acoperă șase piloni:
- tranziția verde;
- transformarea digitală;
- creșterea inteligentă, sustenabilă și favorabilă incluziunii;
- coeziunea socială și teritorială;
- sănătate, reziliență economică, socială și instituțională;
- politici pentru noua generație.
Pe domeniul Transporturilor, Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) depus de România la Bruxelles presupune „2 reforme majore și 4 tipuri principale de investiții, iar bugetul total propus însumează 7,62 miliarde euro” – totul cu termenul limită 2026.
Pe rutier, ținta e de 434 de km noi de autostradă doar din PNRR, separat de ce va fi finanțat din clasicele fonduri europene ce vor fi la dispoziție României în continuare. Grosul investițiilor se duc în autostrăzile din Moldova – A7 și A8, iar pe feroviar ținta e modernizarea a peste 300 de kilometri de cale ferată, dar și achiziția de trenuri noi și, ca experiment, de trenuri pe hidrogen.
Mai multe state au primitdejaa primele tranşe de bani pentru proiectele de investiţii. Este vorba despre Grecia, Letonia, Cipru, Danemarca, Germania, Franţa, Spania, Lituania, Italia, Belgia, Luxemburg sau Portugalia.
Citește și: