Connect with us

Actualitate

Tu stii ce mananci? Cat de important este de cand e congelat aluatul pentru paine sau patiserie

Comisarul

Publicat

pe

Protectia Consumatorului vrea sa adopte un ordin prin care sa reglementeze etichetarea produselor obtinute din aluat congelat. Din pacate, in loc sa-i asigure consumatorului o mai buna informare, acest act normativ – in forma propusa de initiator – risca mai degraba sa-l deruteze. De ce continuam sa avem parte doar de modificari vagi si interpretabile ale legii etichetarii decongelatelor si nu de solutii la problemele reale ale consumatorilor, e greu de inteles.

Ce e important sa stim despre produsele din aluat congelat

Presedintele Rompan, Aurel Popescu, a explicat pentru Ziare.com ca este esential ca romanii sa stie cand a fost congelat aluatul din care s-a obtinut un produs de panificatie sau de patiserie.

„Congelarea de durata strica structura produsului. E o metoda de conservare care nu-l poate mentine precum produsul proaspat. Iar consumatorul trebuie sa fie informat”, a apreciat Aurel Popescu.

De aceeasi parere au fost mai multi producatori din industria panificatiei si a patiseriei consultati de Ziare.com. In plus, acestia au sustinut ca aluatul congelat ar contine aditivi chimici despre existenta carora consumatorul ar trebui sa afle de pe eticheta produsului.

Producatorii sustin ca aluatul congelat este bogat in acidifianti si contine chiar agenti de inalbire, care distrug valoarea nutritiva a produsului. De asemenea, aluatul congelat are o structura diferita fata de cel proaspat, avand, in general, termen de garantie de un an. In plus, aluatul congelat trebuie sa contina alt tip de gluten, amelioratori, propionat de calciu, ca sa reziste in timp.

Apare foarte clar ca, pentru buna informare a consumatorului, este important ca pe fiecare produs din aluat congelat sa exista informatii despre toate ingredientele continute, dar si despre data cand aluatul a fost congelat. De asemenea, ar trebui sa existe norme foarte clare si stricte de depozitare a aluatului congelat, care sa nu permita decongelarea aluatului si apoi congelarea lui la loc sau pastrarea in conditii improprii.

ANPC incearca, fara mare succes, sa modifice un ordin depasit, dat in urma cu doi ani

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a incercat de mai multe ori, in ultimii doi ani, sa creeze o legislatie nationala privind etichetarea produselor din aluat decongelat. Primul pas a fost adoptarea Ordinului 183/2016.

Potrivit acestuia, „operatorii economici care comercializeaza catre populatie paine, produse de panificatie si produse de patiserie obtinute din produse congelate (…) au obligatia de a informa consumatorii prin afisare la loc vizibil, lizibil, usor de inteles, intr-o forma care sa nu permita stergerea, dupa caz, pe un afis, pe eticheta, ambalaj de vanzare, in meniul oferit, ori altele asemenea, ce insotesc produsul, cu mentiunea ‘produs/din produs decongelat’„.

Prevederile acestea, desi utile, sunt insa insuficiente pentru a-i asigura consumatorului o informare corecta.

In primul rand, nu se stabileste un mod unitar de afisare a informatiilor despre produsele din aluat decongelat. In consecinta, de mai bine de doi ani deja, fiecare comerciant il aplica dupa cum considera, iar in multe cazuri, acest lucru mai degraba l-a derutat pe consumator in loc sa-l ajute sa fie mai bine informat.

In plus, ordinul nu prevede obligativitatea afisarii datei de congelare si a listei cu toate ingredientele, informatii aboslut necesare pentru buna informare a consumatorilor.

Practic, Ordinul 183/2016 a fost gandit sa reprezinte doar baza legislatiei nationale in domeniu. Pe aceasta fundatie, autoritatile ar fi trebuit sa continue sa construiasca o legislatie a etichetarii care sa-i fie de real folos consumatorului roman. Din pacate, asa ceva nu s-a intamplat.

Ce-i drept, ANPC si-a manifestat, in acest an, interesul pentru modificarea Ordinului 183/2016, dar propunerile pe care le-a facut fie au fost lipsite de substanta, fie erau ineficiente, nereusind sa asigure o corecta informare consumatorilor romani.

O modificare cu multe semne de intrebare

In luna februarie, ANPC a propus pentru prima oara in acest an modificarea Ordinului 183/2016. Mai exact, ANPC propunea ca agentii economici sa aminteasca pe eticheta produselor din aluat decongelat ca acestea pot contine alergeni. Atat producatorii, cat si comerciantii au considerat ca modificarea e inutila. In consecinta, n-a mai fost adoptata.

Dupa doar o luna, ANPC a venit, insa, cu o noua propunere: adoptarea unui ordin dedicat etichetarii produselor din aluat congelat. Ne-am fi asteptat ca acest proiect sa introduca noi prevederi pentru protejarea consumatorilor si a sanatatii acestora. Din pacate, actul normativ – daca va ajunge sa fie adoptat in forma actuala – nu le va fi de niciun folos celor mai multi dintre consumatori. Iata de ce.

Articolul 5 al proiectului de ordin al ANPC prevede ca data de congelare a aluatului din care s-au obtinut produse de panificatie si patiserie urmeaza sa fie mentionata doar cazul produselor vrac.

Art. 5. – (1) Pentru produsele de panificatie comercializate in vrac, comerciantul are obligatia de a informa consumatorii finali cu privire la mentiunile obligatorii aplicabile produselor de panificatie potrivit art. 9 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr.1169/2011, precum si cu privire la data congelarii produsului sau a datei precoacerii pentru produsele precoapte vandute ca atare, dupa caz.

Intrebarea este daca in categoria produselor vandute ‘vrac’ intra doar cele vandute la kilogram sau si chiflele, spiralele si cornurile coapte in magazin si puse pe raft cat sunt calde inca.

Presedintele Rompan, Aurel Popescu, a apreciat pentru Ziare.com ca, din punctul sau de vedere, toate aceste produse coapte in magazin ar trebui sa intre in categoria celor vandute ‘vrac’. in consecinta, ar trebui sa aiba etichete care sa-i ofere consumatorului informatii cu privire la data de congelare a aluatului.

Nu de aceeasi parere este directorul Departamentului de Piata si Control al ANPC, Paul Anghel. Acesta recunoaste ca oamenii au dreptul sa afle de cat timp e congelat aluatul din care a fost obtinute produsele coapte in magazin, insa sustine ca prezentul ordin nu se refera si la acestea.

„Termenul ‘vrac’ nu se refera la produsele vandute cu amanuntul, pentru ca exista chifelele, japoneze, ciabata si toate celelalte – daca vorbim de panificatie – care se comercializeaza in vrac, dar la bucata, ca sa zic asa. Iar noi vorbim despre produsele care se comercializeaza in recipiente, la kilogram.

Pe etichetele produselor din aluat decongelat coapte in magazine si vandute cu amanuntul nu vor figura noi informatii utile pentru consumator. Foto: Ahiva Pixabey

Proiectul de ordin a fost creat pentru o informare mai buna a consumatorilor, in ceea ce priveste data initiala de congelare a produsului. Ulterior, s-a constatat ca (ordinul – n.red.) excede oarecum prevederile Regulamentului 1169/2014 si ca ar trebui notificata pentru acest lucru Comisia Europeana. In momentul in care se va termina perioada de transparenta decizionala (despre care, din datele publicate pe site-ul ANPC, intelegem ca s-a incheiat de la inceputul lunii aprilie – n.red.), se va notifica inclusiv Comisia Europeana pentru a trimite un punct de vedere cu privire la legalitatea introducerii pe eticheta a informatiilor suplimentare cu privire la data congelarii, inclusiv la aluatul precopt”, a preciat Paul Anghel pentru Ziare.com.

In aceste conditii, l-am intrebat pe directorul ANPC de ce proiectul de ordin n-a fost, din start, gandit pentru a rezolva toate problemele etichetarii produselor din aluat decongelat.

„Orice v-as spune in acest moment, lucrurile s-ar putea schimba. In momentul acesta exista o discutie cu privire la modificarea acestui Ordin 183/2016. Cel mai sigur ar fi sa asteptam sa se termine perioada de transparenta decizionala, sa avem intalnirile cu patronatele. Ulterior vom emite o adresa catre Comisia Europeana pentru stailirea unui punct de vedere. (…) Toate aceste modificati sunt facute pentru consumator, ca sa stiu eu, ca parinte, daca ii dau copilului o chifla obtinuta din aluat proaspat sau din aluat congelat in urma cu un an. Asta neinsemnand ca un produs congelat nu e bun”, a mai spus Paul Anghel.

Din pacate, acest lucru nu reiese din textul proiectului de ordin postat pe site-ul ANPC, la sectiunea Transparenta Decizionala si care poate fi citit integral aici:

Dimpotriva, textul prevede ca doar acei consumatori care cumpara produse cantarite, ambalate colectiv, vor putea afla, de pe eticheta, cand a fost congelat aluatul din compozitie. Celor care cumpara produse coapte in magazin, in schimb, proiectul de ordin nu le da dreptul sa afle aceasta informatie esentiala.

Presedintele ANPC, Marius Pirvu, a precizat, insa, pentru Ziare.com ca lucrurile s-ar mai putea schimba si ca, de fapt, inca nu s-a hotarat definitiv ce produse intra in categoria celor vandute ‘vrac’.

Cum fiecare dintre aceste surse consultate de Ziare.com parea sa inteleaga in mod diferit scopul proiectului de ordin, am solicitat in scris ANPC lamuriri cu privire la acest subiect. Cel putin pana la acest moment, insa, n-am primit niciun raspuns.

Fostul presedinte al ANPC, Bogdan Pandelica: Data de congelare e o informatie utila si exista solutii pentru introducerea ei pe eticheta

Fostul director al ANPC, Bogdan Pandelica, cel care a initiat procesul de completare a legislatiei privind congelatele, apreciaza ca data congelarii aluatului este o informatie importanta, care ar trebui sa ii fie oferita consumatorului de catre agentii economici: „Cand am ajuns la raft, e important pentru mine, consumatorul, sa am informatii privind produsele pe care le gaseasc acolo si pe care as vrea sa le cumpar pentru mine, pentru copilul meu, pentru un pensionar care sufera de boli cronice si asa mai departe. (…) „.

Acesta a apreciat ca mentionarea datei de congelare pe eticheta unui produs nu-i dauneaza nici producatorului, nici comerciantului. In schimb, ii e de mare folos consumatorului.

„Nu cred dca un operator ar strica imaginea unui produs oferindu-i consumatorului mai multe informatii despre el. La urma urmei, dorinta operatorului este sa stabileasca o relatie corecta si de lunga durata cu consumatorul. Iar ca sa poata face asta, trebuie sa-i ofere informatii corecte.

Din punctul meu de vedere, data de congelare a aluatului e o informatie care imi este necesara. Si ea nu indica faptul ca acel produs din congelat e rau. Nici vorba. Doar ca eu trebuie sa stiu aceasta data. Eu am dreptul la aceasta informatie, ca sa decid singur daca vreau sa consum un produs din aluat proaspat sau din aluat congelat”, a precizat Bogdan Pandelica pentru Ziare.com

In mod evident, deci, atat producatorii, cat si autoritatile admit faptul ca orice consumator roman ar trebui sa stie exact cand a fost congelat aluatul folosit la prepararea unui produs copt in magazin. In aceste conditii, e greu de explicat cum de specialisti platiti din bani publici nu reusesc, de ani buni, sa gaseasca o cale sa-i asigure consumatorului macar aceasta informatie simpla…

Articolul face parte din Campania Ziare.com Tu stii ce mananci?– o campanie de informare si constientizare a importantei de a cunoaste ce mancam si a impactului pe care il au anumite alimente sau ingrediente asupra sanatatii noastre. De ce este important ca pe fiecare produs sa existe lizibil o lista cu toate ingredientele continute, dar si cu orice alt element (tip de procesare, ambalare etc) care ne-ar putea afecta sanatatea? Ce inseamna ingredientele sau mentiunile trecute pe eticheta? Ce spun studiile despre impactul diferitelor alimente sau ingrediente asupra sanatatii? Sunt intrebari la care vom raspunde in cadrul acestei campanii. Daca aveti si voi intrebari sau vreti sa ne semnalati nereguli pe care le intalniti in magazinele din care va faceti cumparaturile, trimiteti un mail pe adresa viatasanatoasa@ziare.com. Fiti parte din aceasta campanie, care militeaza pentru o viata sanatoasa!

Citeste si:

Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Publicitate
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Parteneri speciali-probleme juridice

Salon HARMONY, str Cantacuzino din Ploiești (intersecția Moș Craciun )
Servicii oferite :
– micropigmentare sprâncene
-extensii gene
– coafor
-unghii gel
-Cosmetica / tratamente cosmetice
– sala Fitness pt femei
FACEBOOK: https://www.facebook.com/Harmony-Beauty-Salon-278929815636909/

Parteneri

Articole noi

Uncategorized4 ore ago

O nouă etapă în promovarea digitală: Perspektive Vision oferă advertoriale personalizate pe 4.200+ site-uri

Perspektive Vision anunță extinderea rețelei media la peste 4200 de publicații și oferă advertoriale personalizate pentru agenții, branduri și magazine...

SocialO zi ago

Spitalul Digenio – Excelență în gastroenterologie sub îndrumarea prof. univ. dr. Marcel Tanțău

Într-o lume în care ritmul vieții și alimentația dezechilibrată afectează tot mai des sănătatea digestivă, Spitalul Digenio din Cluj-Napoca a devenit un...

DiverseO zi ago

Dr. Voica Roxana susține un eveniment LIVE despre longevitate și rolul microbiomului în menținerea sănătății

Miercuri, 22 octombrie, de la ora 19:00, Dr. Voica Roxana, medic gastroenterolog şi nutriţionist, invită publicul larg la un eveniment interactiv transmis...

Politic2 zile ago

Unul dintre cei mai apropiați oameni de Trump are un mesaj special pentru România: „Țara voastră va avea un rol esenţial”

Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, prezintă duminică, din SUA, mesajul emisarului special pentru parteneriate globale Paolo Zampolli. Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare,...

Diverse4 zile ago

Pahare din carton pentru Crăciun, cu design festiv, de la Evamar

Piața HoReCa este tot mai competitivă și, ca întotdeauna, detaliile vizuale sunt cele care fac diferența. Evamar, unul dintre principalii...

Actualitate5 zile ago

Spălătorie auto profesională Oradea – Interior și exterior fără cusur

Clean-Spot.ro Expertul tău în curățare tapițerie și detailing interior auto Oradea Transformă interiorul mașinii tale cu servicii profesionale de detailing...

Pavilion fix sau pliabil: care variantă se potrivește stilului tău de viață? Pavilion fix sau pliabil: care variantă se potrivește stilului tău de viață?
Diverse5 zile ago

Pavilion fix sau pliabil: care variantă se potrivește stilului tău de viață?

Există alegeri în viață care par mărunte, dar care, odată făcute, îți pot schimba complet modul în care îți trăiești...

Diverse5 zile ago

Calitatea materialelor face diferența: Ce trebuie să știi despre freza și mandrina pentru unghii

Când vine vorba de realizarea unei manichiuri impecabile, nu este suficient doar să ai talent sau să urmezi cele mai...

Uncategorized5 zile ago

Rezultatele studiului AFSRU – HR Insights 2025

  Comunicat de presă Asociația Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane (AFSRU) București, 16 octombrie 2025 Viitorul muncii, sub semnul...

Uncategorized5 zile ago

Cum te ajută izolația exterioară cu vată minerală să economisești la facturile de energie

Într-o perioadă în care eficiența energetică a devenit o prioritate atât pentru locuințele noi, cât și pentru cele vechi, alegerea...

Uncategorized6 zile ago

Cum să implementezi digitalizarea în mod eficient în cadrul companiei tale

    Digitalizarea reprezintă procesul prin care companiile integrează tehnologia digitală în toate aspectele activității lor, transformând modul în care...

Diverse6 zile ago

Consumul de pește în sarcină

Dragă mămică, știu că primele luni de sarcină vin cu o combinație de emoție, curiozitate și, adesea, teamă. Fiecare decizie...

Uncategorized6 zile ago

Îngrijirea implantului dentar pe termen lung

Îngrijirea implantului dentar pe termen lung este esențială pentru asigurarea durabilității și funcționalității acestuia. Implanturile dentare sunt soluții inovatoare care...

Diverse6 zile ago

LABIRINT – Sergiu Tuhuțiu debutează ca actor într-un spectacol care îmbină muzica și teatrul: o confesiune despre greșeli, iubire și supraviețuire

După ce a cucerit marile scene ale lumii, de la Londra la New York și până la Sankt Petersburg, pianistul...

Stiri locale7 zile ago

Curățare Saltele Oradea Profesionalism în fiecare detaliu

Curățare Tapiterie și Saltele în Oradea Descoperă Soluția Ideală pentru Un Mediu Curat și Sănătos cu Clean-Spot.ro Ai nevoie de...

UncategorizedO săptămână ago

Thrillerul MVM în România. Este compania maghiară care vrea să cumpere E.ON Furnizare un „Cal Troian al Rusiei”? Mituri politizate vs. realitate

Tranzacția prin care compania energetică maghiară MVM încearcă să achiziționeze E.ON Furnizare România a fost blocată. Mai mult, cazul „MVM...

UncategorizedO săptămână ago

Eficiență, siguranță și profesionalism în fiecare kilometru

Într-o lume în care mobilitatea bunurilor a devenit esențială pentru economie și pentru viața de zi cu zi, firmele de...

DiverseO săptămână ago

Transformă-ți Casa cu Serviciile de Curățenie la Domiciliu Oradea

✨ www.Clean-Spot.Ro Soluția Ta pentru Curățenie Profesională în Oradea Curățenie la Domiciliu Oradea – Răsfață-ți Casa cu Adevăratul Confort! Te-ai...

ActualitateO săptămână ago

Estimarea Costurilor Ascunse De Ce Aveți Nevoie de un Calculator Preț Acoperiș Înainte de a Contacta Montatorii

Procesul de achiziție pentru un acoperiș începe de multe ori cu un telefon către un montator, dar ar trebui să...

UncategorizedO săptămână ago

Tendințele anului 2026 în floristică: buchete de lalele în tonuri pastelate și mixuri naturale

 În fiecare primăvară, florile reușesc să ne surprindă prin frumusețea lor efemeră și prin modul în care inspiră eleganță, prospețime...

Top Stiri Comisarul