Connect with us

Actualitate

Dacă nu se va semna contractul până la final de octiombrie, se va pierde finanțarea de 800 milioane euro pentru modernizarea liniei de cale ferată Brașov-Sighișoara, avertizează șeful CFR – Industrie Feroviara

Comisarul

Publicat

pe

CFR Infrastructură trebuie și este îndreptățită să semneze contractul pentru modernizarea tronsonului Braşov-Sighişoara, loturile 1 (Braşov – Apaţa) şi 3 (Caţa – Sighişoara), în caz contrar pierzându-se o finanţare de aproape 800 de milioane de euro, a declarat, directorul general interimar al CFR SA, Marius Chiper, citat de Agerpres. ”Sunt nişte licitaţii lansate în primăvara lui 2016 şi suntem după trei ani şi jumătate de evaluări, contestaţii, re-contestaţii, reevaluări şi aşa mai departe şi noi nu reuşim să dăm drumul la acest proiect”, spune Marius Chiper.

În 1970 trenurile Rapide reușeau să parcurgă cei 130 km într-o oră și 37 de minute, iar în 2005 trenurile făceau puțin peste 100 de minute. Acum, drumul durează între 160 și 250 de minute, după lucrări timpii ar trebui să scadă până la un nivel de 47 de minute (!) pentru trenurile cele mai rapide.

Despre rută și de ce este nevoie de reabilitare

Restricțiile de viteză s-au înmulțit în ultimul deceniu și timpii au crescut, trenurile IR de acum ajungând să facă tot cât făceau acum 30 de ani ”personalele” care opreau în toate stațiile. Cel mai rapid tren de acum face cu 55 de minute mai mult decât făceau trenurile rapide în 2005. Între Brașov și Sighișoara sunt 20 de gări, dublu față de acum 145 de ani.

Ruta se va scurta cu 17,72 km (de la 130,27 km, la 112,55 km).

”Principalele probleme și constrângeri ale liniei de cale ferată și a gărilor aferente sunt cauzate în parte de parametrii iniţiali ai liniei (razele reduse ale curbelor care impun reducerea vitezei), iar pe de altă parte fondurile insuficiente alocate pe parcursul ultimilor ani pentru lucrări de reparații capitale și mentenanță”
, se spunea într-o notă de fundamentare privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii.

Apelul disperat al directorului CFR SA: Suntem după trei ani şi jumătate de evaluări și contestaţii și nu reuşim să dăm drumul la proiect


„Riscăm să pierdem o finanţare şi e păcat de toată munca depusă ca să reabilităm această infrastructură
, care este într-o stare destul de degradată. Aşteptăm de trei ani să începem modernizarea acestui sector, unde avem restricţii multe de viteză, limitări, întârzieri… Tronsonul Braşov-Sighişoara este un tronson important care leagă două centre turistice. Viteza medie este undeva la 40-50 km/oră, dar sunt zone unde, ştiind că acest proiect este în faza de licitaţie şi vom începe lucrări noi, nu putem să concentrăm foarte multe resurse pentru a înlocui elemente de infrastructură pe acea zonă, soluţia fiind modernizarea. Dacă modernizăm, vom ajunge la viteze de 160 km/oră. Este un proiect la standarde internaţionale, cu 160 (km/h – n. r.), cu peroane, cu clădiri, cu tot ce trebuie, cu sisteme de siguranţă moderne, deci nu se pune problema să nu fie o lucrare modernă, aşa cum sunt şi celelalte tronsoane adiacente acestuia”, a menţionat Chiper, într-un lung interviu pentru Agerpres.

El a explicat că CFR SA este beneficiarul unui contract de împrumut din fonduri europene finanţat de Comisia Europeană prin programul CEF – Connecting European Facilities, banii urmând să se piardă dacă nu se semnează contractul până la finele lunii octombrie.

„Proiectul Braşov-Sighişoara, loturile 1 (Braşov – Apaţa) şi 3 (Caţa – Sighişoara), este un subiect foarte vehiculat în presa acestor zile. Cred că lucrurile s-au inflamat mai mult decât este cazul. Lucrurile nu stau chiar aşa cum au fost prezentate, a fost o prezentare puţin deformată a realităţii. Procesul de licitaţie al secţiunii Braşov-Sighişoara este o poveste veche pe care o cunoaşte toată lumea din zona feroviară. Sunt nişte licitaţii lansate în primăvara lui 2016 şi suntem după trei ani şi jumătate de evaluări, contestaţii, re-contestaţii, reevaluări şi aşa mai departe şi noi nu reuşim să dăm drumul la acest proiect. Este un proiect foarte important. Pe lângă procedura de licitaţie – probabil că nu se ştie – CFR SA este beneficiarul unui contract de împrumut din fonduri europene finanţat de Comisia Europeană prin programul CEF – Connecting European Facilities. Pentru acest proiect avem aproximativ 800 de milioane de euro alocaţi pe care noi îi ţinem în conturi şi nu îi folosim. Acest proiect a fost promovat la finanţare în baza unui grafic de execuţie şi a unui grafic de consumare a acestor bani. În mod normal, trebuie să vorbim şi de această problemă a finanţării pentru noi, ca stat român. CFR SA a fost beneficiarul acestui împrumut, toate celelalte entităţi au fost giranţii noştri pentru realizarea acestui împrumut – respectiv Ministerul Transporturilor, Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Finanţelor Publice etc. Deci, este foarte important să menţinem această finanţare pe proiecte. Este o sumă importantă pe care bugetul de stat nu şi-o permite pentru domeniul feroviar”, a explicat Chiper.

Potrivit acestuia, programul CEF se termină în 2020, iar până la sfârşitul lunii octombrie autorităţile implicate trebuie să se hotărască dacă vor ca acest proiect să fie finanţat sau nu din aceste fonduri.

Chiper: Suntem în faza în care trebuie să alegem între mai multe rele

„Noi am făcut grantul de finanţare, am luat banii, am întârziat din cauza procedurii de licitaţie pe care, din păcate, nu o putem controla. Am dat raportul, raportul procedurii s-a dus în contestaţie, s-a dus la Curtea de Apel şi aşa mai departe. Acum suntem în faza în care trebuie să alegem între mai multe rele. Principalul rău este că programul CEF se termină în 2020 şi în acest an, până la sfârşitul lunii octombrie, trebuie să ne hotărâm dacă acest proiect mai poate sau nu să fie finanţat în cadrul programului. Comisia Europeană a purtat discuţii cu reprezentanţii statului român, inclusiv cu compania de cale ferată, prin care a cerut să facem un calendar şi să spunem cum avem de gând să susţinem din nou la finanţare acest proiect, în condiţiile în care ei se gândesc la o prelungire cu doi ani a programului, deci până în 2022. Noi am făcut grafice, am făcut calendare, am făcut tot felul de calcule cu colegii noştri şi, cu asistenţa tehnică asigurată de ei, am ajuns la concluzia că putem salva acest proiect, în sensul că am identificat obiectivele care pot fi finanţate şi terminate până în anul 2022 şi am ajunge la o pondere de aproximativ 72% din acest proiect pe care îl putem termina şi îl putem finanţa, ceea ce în condiţiile actuale este mult mai mult decât nimic. Alternativa ar fi fost să nu finanţăm nimic, adică zero, şi tot proiectul de 800 de milioane de euro să fie finanţat de la bugetul de stat, ceea ce este greu de acceptat şi greu de suportat”, a subliniat el.

Marius Chiper a susţinut că din punct de vedere legal, respectiv al legislaţiei achiziţiilor publice, CFR SA poate semna contractul.

„În aceste scenarii pe care noi le-am promovat şi pe care toată lumea din zona noastră le ştie – deci nu e ceva secret sau ascuns, dar nu se prezintă pentru că sunt lucruri care cumva nu convin sau nu ajută în acest moment – noi ne-am angajat ca până la mijlocul lunii octombrie, pe baza datelor pe care le aveam din procedura de licitaţie, să semnăm contractul. Aceasta este o condiţie obligatorie ca INEA, organismul desemnat al Comisiei Europene care se ocupă de acest program, să ne finanţeze în continuare. Deci, ne-am angajat cu toţii că trebuie să semnăm contractul. Contractul nu se discută de săptămâna trecută. El a fost în pregătire de peste o lună, pentru că s-a bazat pe un scenariu, pe o programare, l-am pregătit. Nu există necunoscute. Toată lumea ştie de el, nu e ceva care s-a scos într-o noapte de sub masă şi hai să-l semnăm. Din punct de vedere legal, respectiv al legislaţiei achiziţiilor publice, noi putem semna contractul. Deci, suntem în faza în care avem un raport la procedurii, avem o decizie finală de Curte de Apel – deci după prima fază de contestaţie care este finală şi executorie, decizia finală şi executorie de Curte de Apel trebuie aplicată. În urma aplicării acestei decizii, din cei doi ofertanţi au rămas ambii în procedură, diferenţa fiind făcută doar de oferta financiară. Aplicând criteriile de licitaţie, rămâne câştigător cel cu oferta financiară favorabilă, mai mică. Am aplicat această decizie, am mers mai departe, am emis raportul procedurii”, a arătat şeful CFR SA.

Pierdem finanţarea şi nu ştiu dacă ne putem asuma ca statul român să piardă o finanţare de 800 de milioane de euro, spune Chiper

Și acest raport a fost contestat spune șeful CFR SA. „Am aşteptat să se judece această contestaţie în prima instanţă şi această primă instanţă a respins contestaţiile făcute de ofertanţi, pentru că ei au început să se conteste unul pe celălalt şi instanţa a respins ambele contestaţii. În aceste condiţii, suntem în faza în care, conform unui articol din Legea achiziţiilor publice, autoritatea contractantă are dreptul să semneze contractul. În opinia mea, are şi dreptul şi obligaţia, pentru că e legată de asigurarea finanţării, dar, iarăşi, este un aspect care poate fi pus în discuţie. Evident că există, să zicem, temeri sau nu … Nu sunt judecător, nu ştiu ce se poate întâmpla în procesul de instanţă. Mai mult, ne-am trezit că unul dintre ofertanţi, ajungând în poziţia asta aproximativ finală de închidere a procesului, a mai deschis o acţiune separată cu acelaşi subiect: să blocheze procedura cerând suspendarea semnării contractului. Bun, ne apărăm şi am mers în instanţă şi instanţa a tot amânat, nu a vrut să judece această cauză pentru că nu prea are sens. Sunt prea multe acţiuni deschise pe aceeaşi speţă. Da, intrăm într-un joc poate puţin neprincipial, dar, revenind la condiţiile pe care le-am discutat la început, suntem îndreptăţiţi să semnăm acest contract, deoarece pierdem finanţarea şi nu ştiu dacă ne putem asuma ca statul român să piardă o finanţare de 800 de milioane de euro”, a atras el atenţia.

Întrebat dacă se poate semna un astfel de contract după ce guvernul a fost demis prin moţiune de cenzură, Marius Chiper a răspuns: „Nu are nicio legătură cu zona politică acest contract. Este un contract administrativ, este un contract de licitaţie, câştigătorii au fost desemnaţi cu mult timp în urmă, nu schimbă cu nimic rezultatul din procedură, doar aplicăm o decizie finală de instanţă care s-a publicat în vara aceasta. Este doar o procedură administrativă, nu are legătură politică, nu are implicaţii politice”.

„Este un contract de achiziţii, autoritatea contractantă este CFR SA, care are toată responsabilitatea pentru a decide oportunitatea, necesitatea şi modul în care promovează acest contract. Ministerul Transporturilor, da, are o grijă, pentru că nu e comod să pierzi o finanţare de 800 de milioane de euro. Deci, pe aceste considerente, spunem că dacă lucrurile sunt prezentate aşa cum stau din toate punctele de vedere vom vedea că nu e nimic spectaculos în acest subiect”, a adăugat oficialul CFR SA.

Şi chiar dacă mai există o contestaţie pe rol, autoritatea contractantă poate semna contractul, a subliniat Marius Chiper.

„Există pe rol cea de-a doua contestaţie care s-a judecat în primă instanţă şi mai există un termen pentru apel, care îşi continuă demersul. Dar tot legea spune că, dacă eşti într-o situaţie în care ai o hotărâre finală, motivată în primă instanţă pe o procedură de contestaţie, autoritatea contractantă poate semna. Şi aici suntem”, a precizat el.

Termenul de execuţie al acestor lucrări este de 60 de luni de la semnarea contractului.

„Este o zonă delicată acolo, este zonă de munte şi din câte ştiu eu termenul de execuţie este de 60 de luni de la semnarea contractului. Între tronsoanele 1 şi 3 este tronsonul 2 care are două tunele cu o lungime de aproximativ 13 kilometri. Deci, va fi o lucrare destul de complexă, dar, odată începută, o vom realiza. Noi am dat drumul la procedura internă de finalizare a documentaţiei. Depinde şi de antreprenor care trebuie să mai aducă documente, să le verificăm, procedurile normale care ţin de pregătirea şi de semnarea unui contract. În această lună ar trebui semnat, dacă vrem să nu pierdem finanţarea. Dacă nu dorim să luăm banii de la Comisia Europeană şi ne asumăm că acest contract va fi finanţat din bugetul de stat putem să mai aşteptăm cât vrem”,

Parteneri speciali-probleme juridice

Salon HARMONY, str Cantacuzino din Ploiești (intersecția Moș Craciun )
Servicii oferite :
– micropigmentare sprâncene
-extensii gene
– coafor
-unghii gel
-Cosmetica / tratamente cosmetice
– sala Fitness pt femei
FACEBOOK: https://www.facebook.com/Harmony-Beauty-Salon-278929815636909/

Parteneri

Articole noi

Actualitate22 de minute ago

Trump justifică mutarea într-un buncăr, afirmând că a fost o „inspectare” a spaţiului de securitate – International

Preşedintele SUA, Donald Trump, a încercat să justifice, miercuri, transferul său pentru scurt timp într-un buncăr, în contextul protestelor care...

ActualitateO oră ago

The Guardian: OMS şi unele guverne au modificat politici în cazul Covid-19 pe baza unor date suspecte – Coronavirus

Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi guvernele unor ţări au modificat politici şi tratamente în cazul coronavirusului pe baza datelor eronate...

Actualitate2 ore ago

Associated Press: „China a întârziat și a ascuns informații importante despre coronavirus, iar OMS este frustrată” – Coronavirus

China a întârziat publicarea de informații cu privire la noul coronavirus responsabil pentru pandemia de COVID-19, împiedicând activitatea oficialilor Organizației...

Actualitate3 ore ago

Financial Times: George Floyd și povestea celor Două Americi – International

Tulburările sociale s-au răspândit în întreaga Americă și chiar dincolo de ea, provocate de uciderea unui bărbat afro-american neînarmat, George...

Actualitate4 ore ago

Casa Alba susține că Trump nu are reacții adverse după utilizarea hidroxiclorochinei – Coronavirus

Președintele SUA, Donald Trump, nu a observat efecte secundare în timpul tratamentului de două săptămâni cu hidroxiclorochina pe care a...

Actualitate5 ore ago

MAI: Poliţia Română va fi dotată cu mai multe autovehicule Dacia Duster, Logan şi Dokker – Esential

Poliţia Română va fi dotată cu mai multe autovehicule Dacia Duster, Logan şi Dokker, după ce vor fi semnate, vineri,...

Actualitate6 ore ago

Cristian Popescu Piedone candidează din nou la funcția de primar, de data aceasta la Sectorul 5 / Piedone are o condamnare de 8 ani și 6 luni de închisoare în dosarul Colectiv – Politic

Cristian Popescu Piedone, fost primar al Sectorului 4 al Capitalei, candidează din nou la alegerile locale, de data aceasta pentru...

Actualitate7 ore ago

Lista UE a companiilor aeriene care nu îndeplinesc standardele de siguranță – Companii

Comisia Europeană a actualizat Lista UE a transportatorilor aerieni care nu îndeplinesc standardele de siguranță, altfel spus lista companiilor aeriene...

Actualitate9 ore ago

Proteste SUA CNN: Poliția folosește gloanțe de cauciuc care pot orbi, desfigura sau ucide – International

În orașele din Statele Unite forțele de ordine încearcă să reprime protestele cauzate de moartea lui George Floyd trăgând cu...

Actualitate10 ore ago

Comisia Europeană vrea să revizuiască legislația UE privind serviciile digitale: Rolul și responsabilitatea marilor platforme online, printre principalele întrebări – Telecom

Comisia Europeană vrea să-și actualizeze pachetul legislativ privind serviciile digitale, instituit acum 20 de ani, și a lansat marți 2...

Actualitate11 ore ago

Fotografia cu care cântăreața Sophie Ellis-Bextor și-a speriat fanii – Showbiz

​În vârstă de 41 de ani, Sophie Ellis-Bextor a postat miercuri o fotografie pe contul personal de Instagram cu care...

Actualitate12 ore ago

Instanță: Rechizitoriul DIICOT în dosarul Caracal este legal, iar procesul poate începe / Decizia instanței poate fi atacată – Esential

„Dosarul Caracal” instrumentat de DIICOT a fost legal întocmit, iar procesul pe fond poate începe, a decis miercuri Tribunalul Olt....

Actualitate13 ore ago

Firmele românești caută metode de redresare. Scădere a numărului de suspendări și insolvențe în primele 4 luni ale anului – studiu

Numărul companiilor suspendate, intrate în insolvență sau radiate a scăzut în primele patru luni ale anului, în comparație cu aceeași...

Exclusiv14 ore ago

Care sunt principalele materiale din care sunt realizate ferestrele termopan?

Orice locuinta si orice cladire utilizata de om trebuie sa aiba ferestrele. Acestea ofera lumina solara si contureaza o legatura...

Actualitate14 ore ago

Dezbatere în Parlament pe legea care limitează educația sexuală în școli/Halici (PSD) către Barna(USR): Cum ar reacționa dacă copilul lui de clasa a II-a ar veni acasă și ar spune că a învățat la școală cum fac sex două persoane? Aia este educație? Nu! Aia e distrugere – Politic

Deputații dezbat miercuri, proiectul de lege care permite ca derularea de programe de educație sexuală să se facă doar cu...

Exclusiv15 ore ago

Partidul Ecologist susține solicitările Asociaţiei Române a Constructorilor de Autostrăzi (ARCA) și solicită Guvernului un plan realist de gestionarea a situaţiei românilor întorși acasă

Pandemia COVID-9 a generat venirea în țară a peste 1 milion de români, aflați la muncă...

Actualitate15 ore ago

CCR: Prelungirea mandatelor primarilor prin OUG e neconstituțională / Parlamentul trebuie să decidă prin lege (surse) – Esential

Curtea Constituțională a decis că prelungirea mandatelor aleșilor locali prin ordonanță de urgență este neconstituțională, parlamentul fiind cel care trebuie...

Actualitate16 ore ago

George Clooney, după moartea lui George Floyd: „Rasismul este pandemia Americii” – Showbiz

​Actorul George Clooney susţine, într-un eseu publicat în Daily Beast, că este nevoie de o „schimbare sistematică” a modului în...

Actualitate17 ore ago

Digi 24: Alexandru Rafila, despre vacanțele în Grecia și Bulgaria: "E mai puțin probabil să ne îmbolnăvim acolo decât în țară"

Alexandru Rafila a spus că „este foarte bine că cifrele sunt în scădere”, dar că acest lucru „nu înseamnă că...

Actualitate18 ore ago

VIDEO Sute de medici și cadre medicale au participat la New York la protestul „Black Lives Matter” și au îngenuncheat unul lângă altul în Times Square – International

Sute de medici și cadre medicale au participat marți la New York la un protest „Black Lives Matter” (n.r. Viețile...

Top Stiri Comisarul