Connect with us

Actualitate

CSALB lansează Caravana Online în cele mai mari orașe ale țării. Ce au obținut craiovenii din negocierile cu băncile

Publicat

pe

Conciliatorii Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) îi vor sfătui pe consumatorii români de servicii financiare din cele mai mari orașe ale țării cum să își formuleze cererile și ce trebuie să facă pentru a avea o negociere reușită cu banca sau IFN-ul. Campania de informare se va desfășura pe parcursul a cinci luni și se va adresa consumatorilor din Arad, Timiș, Cluj, Galați, Iași, Constanța, Bihor, Dolj, Brașov, Argeș și Prahova. Din cauza pandemiei, Caravana pe care CSALB o organiza prin întâlniri periodice cu consumatorii, reprezentanții băncilor comerciale, jurnaliști și autorități locale nu a mai fost posibilă de la finalul anului 2019. Totodată, concilierile s-au desfășurat exclusiv online sau telefonic. În aceste condiții, considerăm necesară o campanie de informare online și prin intermediul presei locale, în care să transmitem recomandări consumatorilor privind modalitatea de redactare a cererii de intrare în negociere cu instituția de credit, dar și în legătură cu rigorile, limitele și cerințele din timpul unei negocieri la distanță.

EXEMPLE CU CE AU OBȚINUT CRAIOVENII ÎN URMA NEGOCIERILOR CU BĂNCILE

  • V a solicitat restituirea comisionului de administrare și reducerea dobânzii la un credit ipotecar. Soluția găsită de conciliatorul CSALB și acceptată de bancă a fost ștergerea parțială a datoriei cu suma de 10.000 euro.
  • Consumatorul L.C a solicitat soluționarea dosarului de daună deschis la o societate de asigurări, în baza polițelor de asigurare întocmite de bancă pentru imobilul aflat în garanția creditului. Clientul deține un credit imobiliar, iar la acordarea acestuia a prezentat băncii o poliță facultativă și o poliță PAD. La scadență, clientul nu a reînnoit polițele, optând pentru reînnoirea automată de către bancă, iar dauna pe care a avut-o la imobil a survenit în afara perioadei de valabilitate a polițelor. În urma negocierii din cadrul CSALB banca a acceptat să plătească suma de 12.627 lei reprezentând contravaloarea daunei.
  • C a solicitat conversia creditului din CHF în lei. La solicitarea de conversie, comerciantul a oferit un discount de 25% din soldul rămas de achitat. Ca urmare a acceptării propunerii, s-a încheiat un contract de tranzacţie cu valabilitate 3 luni. În intervalul de trei luni, consumatoarea va achita un procent de 75% din soldul datorat Ia data semnării contractului de tranzacţie, iar comerciantul va renunţa la diferenţa de 25%.
  • C. a solicitat eliminarea comisionului de administrate pentru un credit în CHF. Comisionul era de 0,15% din sold. Soluția propusă părților a fost eliminarea comisionului de administrate pe 12 luni de la data semnării actului adițional.

CELE MAI MULTE CERERI DE NEGOCIERE CU BĂNCILE VIN DIN BUCUREȘTI ȘI ARGEȘ

În 2020 și 2021 CSALB a primit aproximativ 3.400 de cereri din partea consumatorilor adresate băncilor și IFN-urilor. De la începutul anului 2021, consumatorii au transmis peste 1.000 de solicitări.

Cele mai multe cereri de negociere sunt trimise de consumatorii din București (22% din numărul total de cereri), Argeș, Ilfov, Prahova și Cluj. Cele mai puține cereri vin din Sălaj, Satu-Mare, Covasna, Caraș-Severin și Harghita. Ultimele cinci județe însumează împreună sub 1% din numărul total de cereri.

Doar 58 de consumatori din Dolj au solicitat în 2020 și primele luni din 2021 o negociere cu banca sau IFN-ul pentru contractele aflate în derulare, județul Dolj fiind al 12-lea din țară ca număr de cereri transmise către CSALB. De exemplu, din Gorj au sosit 66 de cereri, iar din Olt 43 de cereri.

Caravana online a CSALB își propune să informeze consumatorii de servicii financiare despre posibilitățile și avantajele pe care le aduce concilierea față de soluționarea problemelor în instanță.

În ultimii 5 ani (din martie 2016 până în prezent), consumatorii au obținut beneficii de peste 4,4 milioane de euro din negocierile cu băncile în cadrul CSALB. Anul trecut, valoare medie a beneficiilor obținute în urma negocierilor a fost de 3.700 de euro/caz soluționat.

CE RECOMANDĂ CONCILIATORII

Valentin Cocean: În mod greșit unii dintre consumatori își axează cererile pe ideea clauzelor abuzive, plecând cumva de la ceea ce aud din instanță. Încercăm să le explicăm că noi nu judecăm aici din perspectiva din care judecă instanța, pentru că în conciliere accentul cade pe motivele lor personale, pe problemele lor. În plus, au existat soluții în cadrul CSALB care au avantajat consumatorul într-un mod în care mă îndoiesc că ar fi putut să fie ajutat de către instanță. De multe ori, chiar dacă s-ar stabili caracterul abuziv al unor clauze, consumatorul n-ar ajunge, cu siguranță, la o reducere de sold de valoarea obținută în procedura noastră.

Nela Petrișor: Foarte mulți vin la CSALB din această nevoie de a li se face dreptate, or primul pas pe care eu îl fac în discuția cu consumatorii este exact acesta: nu sunteți la instanța de judecată! Acceptați concesii! Acceptați o discuție care, până la urmă, vă poate duce într-un contract mult mai avantajos decât cel pe care l-ați avut și decât cel pe care l-ați fi putut obține teoretic sau ipotetic de la o instanță de judecată.

Camelia Popa: Consumatorii ar trebui să-și cunoască, în primul rând, contractul și ce vor să obțină din partea băncii. De exemplu, unii consumatori spun că vor reducerea ratei contractuale prin micșorarea dobânzii, deși dobânda lor este mult sub condițiile de piață. Consumatorilor le-aș recomanda să depună cereri motivate și adaptate nevoilor reale ale fiecăruia, să-și urmărească propriul scop și nu scopul pe care l-au urmărit alți consumatori. Iar băncilor le-aș recomanda o mai mare deschidere spre mai multe soluții de identificat în cazul fiecărui consumator. Și o mai mare adaptabilitate la ce îi trebuie consumatorului astfel încât să ducă un contract până la maturitate.

CUM S-A SCHIMBAT COMPORTAMENTUL CONSUMATORILOR ȘI BĂNCILOR 

În această perioadă plină de transformări determinate de pandemie, am observat modificări atât în comportamentul consumatorilor, cât și în cel al băncilor.

Din partea consumatorilor observăm o scădere a interesului în ceea ce privește modalitatea de completare a cererii trimise CSALB și adresate băncii. De multe ori oamenii nu își motivează deloc solicitarea, dar au așteptări mari legate de finalitatea cererii. Probabil că mulți consumatori pleacă de la premiza că situația specială în care ne aflăm obligă instituțiile financiare să accepte oricum intrarea în negociere. Le reamintim că această procedură este diferită de cea din moratoriile legale, prin care amânarea ratelor se făcea automat, printr-o simplă cerere. Aici vorbim de negocierea unor clauze și condiții din contracte, iar consumatorii ar trebui să își cunoască bine propriile contracte de credit pentru a ști ce anume să solicite și pentru a putea fi ajutați în acest demers atât de către conciliatori, cât și de către reprezentanții băncilor. De aceea, concilierea nu trebuie percepută ca un ”tonomat” în care bagi o cerere și primești automat beneficiile negocierii. Directiva europeană care stă la baza înființării CSALB prevede că această procedură este voluntară, adică nu presupune o obligativitate din partea vreunei părți pentru intrarea în negociere. Dincolo de acest aspect, băncile iau în calcul mai multe variabile atunci când acceptă cererea și, implicit, intrarea în conciliere cu consumatorul. Printre acestea sunt: istoricul relației cu respectivul consumator, buna-credință a acestuia, dovezile pe care acesta le aduce când invocă deteriorarea situației lui financiare sau modul în care și-a respectat contractul până la momentul primirii cererii de conciliere.

De cealaltă parte, reprezentanții băncilor trebuie să dea dovadă de mai multă empatie cu privire la cazurile în care intră în negociere, să primească mandat relevant pentru propunerea unor soluții reale de rezolvare a situației consumatorului și să nu vulnerabilizeze, prin lipsă de flexibilitate, o relație deja problematică. Am observat că modalitatea de negociere dintre părți, așa cum este organizată prin intermediul CSALB, devine un model de bune practici preluat de tot mai multe bănci comerciale în relația lor directă cu consumatorii. Ne bucurăm să constatăm acest lucru, deoarece ne arată că CSALB a devenit un exemplu bun de urmat pentru sistemul bancar, în ceea ce privește rezolvarea problemelor pe care le au consumatorii. Cu toate acestea, atragem atenția că, fără expertiza unui conciliator, a unui expert în drept financiar – bancar, care să propună o soluție imparțială, este mai dificil de derulat o negociere echitabilă, din care ambele părți să aibă de câștigat”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Publicitate
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Parteneri speciali-probleme juridice

Salon HARMONY, str Cantacuzino din Ploiești (intersecția Moș Craciun )
Servicii oferite :
– micropigmentare sprâncene
-extensii gene
– coafor
-unghii gel
-Cosmetica / tratamente cosmetice
– sala Fitness pt femei
FACEBOOK: https://www.facebook.com/Harmony-Beauty-Salon-278929815636909/

Parteneri

Articole noi

Actualitate41 de minute ago

VIDEO Liga 1: Academica Clinceni vs CFR Cluj 1-2 / Latovlevici a înscris golul decisiv în minutul 87 – Fotbal

CFR Cluj a avut parte de un meci foarte dificil cu Academica Clinceni: campioana României a obținut victoria în etapa...

Actualitate3 ore ago

Pontul zilei Liga 1. FCSB – CS Universitatea Craiova: Pe cine mai bate Gigi Becali? – Pariuri

Primul derby al sezonului în Liga 1 la fotbal se ține la București, duminică seară, de la ora 21.30. Se...

Actualitate5 ore ago

Experimentul „Blue-Eyed” în Germania. Practici ”discutabile” în training-uri antirasiste – International

Cursuri de formare anti-rasism cu practici ”discutabile” au stârnit vâlvă în Germania. Compania „Diversity Works” consiliază corporații și instituții ale...

Actualitate7 ore ago

Gabriela Ruse a aflat cu cine se va duela pentru titlul de la Palermo – Românca a câștigat singura confruntare directă – Tenis

Gabriela Ruse a aflat numele adversarei pe care o va întâlni în finala turneului „WTA 250” de la Palermo, jucătoarea...

Actualitate9 ore ago

Uganda: În plină pandemie, fiecare deputat a primit aproape 50.000 de euro ca să-şi cumpere maşină – International

În această săptămână, Uganda a distribuit echivalentul a aproximativ 25 de milioane de euro parlamentarilor săi pentru a-şi cumpăra maşini,...

Actualitate11 ore ago

Orban: Destinul PNL e în mâna membrilor partidului – Politic

Destinul PNL este în mâna membrilor partidului, de decizia acestora cu privire la viitoarea conducere depinzând rezultatele care vor fi...

Actualitate13 ore ago

Braşov: O persoană a murit şi alte trei, printre care un copil, au ajuns la spital în urma unui accident pe DN 1 – Esential

O persoană a murit şi alte trei, între care un copil, au ajuns la spital, iar alte trei au fost...

Actualitate15 ore ago

LIVEText Ana Maria Popescu vs Yiwen Sun / Duelul pentru aurul olimpic – Alte sporturi

Ana Maria Popescu luptă cu Yiwen Sun pentru câștigarea aurului olimpic în proba de spadă de la Jocurile Olimpice de...

Actualitate18 ore ago

Turist în București, dincolo de clișee (VI): localuri din Capitală de unde poți lucra de la distanță. Uneori, nu plătești consumația, ci timpul petrecut acolo – Esential

​În acest episod din seria „Turist în București” încercăm să le dăm o mână de ajutor celor care vor să...

Actualitate20 de ore ago

JO Tokyo: Monica Niculescu și Raluca Olaru, în optimi după ce au trecut de favoritele numărul cinci – Tenis

Monica Niculescu și Raluca Olaru s-au calificat în optimile probei de dublu ale turneului de tenis de la JO Tokyo...

Actualitate22 de ore ago

Inundaţii – Bilanţul deceselor a crescut la 180 în Germania / Alte 149 de persoane sunt căutate încă – Esential

Inundaţiile devastatoare din vestul Germaniei au costat viaţa a cel puţin 180 de persoane, potrivit unui nou bilanţ, în timp...

Actualitate24 de ore ago

Din culisele bătăliei pentru PNL București / Ciprian Ciucu și-a negociat scaunul de lider la București și cu Orban și cu Cîțu / Violeta Alexandru cotată cu șansa a doua – Politic

Liberalii din Bucureşti își aleg sâmbătă, conducerea pe fondul luptei interne care a împărțit partidul în două. Cotat cu primă...

ActualitateO zi ago

Pontul zilei Liga 1. Academica Clinceni – CFR Cluj: Un meci generos în goluri – Pariuri

CFR Cluj s-a întors din Gibraltar cu o victorie chinuită în preliminariile Ligii Campionilor, 2-1 cu Lincoln Red Imps, apoi...

ActualitateO zi ago

Pontul zilei Jocurile Olimpice de la Tokyo. Turneul de baschet: Ora marii revanșe pentru Team USA – Pariuri

Partidă uriașă în turneul masculin de baschet, duminică după-amiază. Este programată, de la ora 15.00, reeditarea finalei mondiale din urmă...

ActualitateO zi ago

Prefectul Capitalei: Planul de dezinsecţie şi deratizare funcţionează în București / Primesc un raport o dată la două săptămâni – Administratie Locala

Prefectul Capitalei, Alin Stoica, a afirmat că planul de dezinsecţie şi deratizare în Bucureşti funcţionează și că tratamentele sunt făcute...

ActualitateO zi ago

Arafat, despre răniţii de la Popeşti-Leordeni: Se caută deja locuri pentru a putea fi transferaţi în străinătate, dacă va fi necesar – Esential

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a anunţat, vineri seară, că se caută deja locuri pentru a putea...

ActualitateO zi ago

UNESCO cere Turciei un raport despre Sfânta Sofia fiind îngrijorat de starea ei după transformarea în moschee

Comitetul Patrimoniului Mondial UNESCO a solicitat vineri Turciei să prezinte un raport până în 2022 cu privire la starea de...

Actualitate2 zile ago

DigiSport: Cel mai scump transfer al verii din fotbalul românesc! Cât plătește Galatasaray pentru Cicâldău și salariul jucătorului

Alexandru Cicâldău a fost unul dintre cei mai buni jucători ai Universității Craiova în ultimele două sezoane, iar în această...

Economic2 zile ago

Aveti nevoie de angajati pentru firma Dvs de curatenie?

Luati in considerare urmatoarele sugestii in materie de personal, dedicate afacerilor la inceput de drum: Pentru o afacere de curatenie...

Actualitate2 zile ago

Xi Jinping în Tibet, prima vizită prezidențială după 31 de ani – International

Xi Jinping se află în prezent într-o vizită în Tibet, prima efectuată de către un președinte chinez în 31 de...

Top Stiri Comisarul