Connect with us

Actualitate

​VIDEO Povestea Aerotrenului, invenția unui inginer care a fost la un pas să învingă TGV-ul în lupta transportului de mare viteză – Industrie Feroviara

Comisarul

Publicat

pe

​Un fel de Hyperloop al anilor 60. Așa ar putea fi privită invenția inginerului Jean Bertin care și-a pariat toate resursele pe un fel de avion fără aripi care putea atinge peste 400 km/h pe perne de aer. Aerotrenul a fost la un pas să învingă proiectul TGV-ului și ar fi putut deveni principalul mijloc de transport de mare viteză în Franța. Aerotrenul a atins 430 km/h în anii 70 și se părea aă Franța va fi plină de viaducturi speciale care să constituie pistă de rulare pentru ”trenul aerian”. Însă în doi ani au venit rapid câteva lovituri, mai ales de natură economică, iar în articol puteți citi cum a ”deraiat” proiectul.

Francezii, viteza și tradiția feroviară

Francezilor le-a plăcut mereu viteza când este vorba de trenuri şi au ştiut că publicul va fi atras de ideea de a ajunge în câteva ore dintr-o parte în alta a ţării. Franța a avut tradiție feroviară încă dinainte de 1850, a avut școli de elită în domeniu și super-specialiști. Pe la 1845 câteva locomotive cu abur franceze au atins în călătorii de test chiar și 110 km/h.

Încă de acum 85 de ani locomotivele cu aburi acopereau pe unele trasee sute de kilometri cu medii de 80-100 km/h. Nu a fost decât începutul.

Jean Bertin

După al Doilea Război Mondial, Franța a decis să se industrializeze și o parte a strategiei a fost să fie reparate căile ferate distruse în conflict, dar să fie și electrificați mii de kilometri, mai ales că locomotivele cu aburi erau în declin.

Încă din 1910 au apărut primele linii electrificate, iar în 1932 a început programul național de electrificare, numărul de kilometri trecând de 7.000 după 1965.

La nici zece ani după terminarea celui de-al doilea Război Mondial locomotive franbcez3e atingeau mai întâi 240 km/h pe linii obișnuite și apoi 330 km/k. Vitezele mari nu erau excepția, ci mai degrabă regula. Le Mistral, un tren de lux între Paris și Marseiile, avea viteză medie de 100 km/h chiar şi cu locomotivă cu aburi, viteza maximă pe cele mai rapide tronsoane fiind de 140 km/h.

S-a reablitat calea ferată, au fost cumpărate locomotive puternice, iar în anii 60 a fost lansat luxosul tren Le Capitole care în 1960 făcea șapte ore pe 715 km, iar un deceniu mai târziu făcea șase ore, cu mici porțiuni de 200 km/h.

Însă era un tren de lux cu costuri mari de operare și bilete scumpe, un tren care nu era pentru publicul larg. În plus, creștea numărul de automombile vândute în Franța și trenurile aveau acum concurenți puternici. Trenul trebuia revigorat și se miza tot pe viteză, dar întrebarea era dacă să se investească în trenurile clasice sau într-un tren cu totul special, inspirat din aeronautică.

Aerotrenul și promisiunea unui mijloc de transport revoluționar

Aici intervine Jean Bertin, un inginer care a vrut să combine trenul și avionul într-un vehicul care să poată rula cu peste 200 km pe perne de aer (coussin d’air, cum spun francezii). Bertin deținea numeroase brevete și a fost în vremea sa printre cei mai respectați ingineri europeni.

Au fost construite și două piste de rulare: una de 6,7 km în 1965 și una de 18 km în 1967, iar în 1974 ”avionul fără aripi” atingea 430 km/h. Aerotrenul a devenit celebru, iar între 1970 și 1973 au venit specialiști de peste tot din lume pentru a vedea cum este excentricul tren și dacă are rost ca exemplul să fie urmat. În patru ani 18.000 de oameni au călătorit cu Aerotrenul.

Prima cale experimentală de rulare de 6 km lungime a fost construită la 30 km de Paris, cu dale din beton armat (dalele aveau 6 metri lungime și 15 cm grosime cu secțiunea în forma literei T. Pista de teste era așezată pe piloni.

Printre cei care au experimentat senzația din Aerotren s-au numărat și români. Spicuim câteva pasaje din cartea lui Paul Teodoru – ”De la roată la farfuria zburătoare” (Editura Albatros, București, 1985)

Ce spunea autorul, prezent într-o delegație care a testat în 1966 Aerotrenul.

”Ne-am urcat în Aerotren și ne-am așezat pe fotoliile confortabile în dreptul geamurilor, identice cu cele utilizate la trenurile de călători. Mecanicul a pornit motoarele în gol, s-a realizat ridicarea vehiculului cu 2-3 cm deasupra căii și apoi demarajul uniform-accelerat, complet lipsit de șocuri. Viteze de 200 km/h a fost atinsă în circa 30 de secunde din momentul pornirii. Cei 6 km i-am parcurs imediat, a urmat frânarea vehiculului realizată în aceleași condiții optime. Atât demararea, cât și frânarea, s-au realizat prin variația pasului elicei motorului de propulsie. Pentru siguranță suplimentară trenul era dotat cu patine verticale și orizontale în vederea eliminării oricărui risc de accident”

Aerotrenul și puțină fizică

”Principiul funcțional consta în susținerea și ghidarea vehicului pe timpul deplasării, pe un strat de aer. Prin eliminarea frecării de rostogolire, obligatorie la circulația pe roți, a rămas de învins numai rezistența opusă de aer la înaintare, presiunea de susținere pe teren a vehiculului de numai 50 grame/cm2 fiind neglijabilă”.

Paul Teodoru mai nota că încă mai erau multe experimente de făcut, mai ales că nu fusese definitivat tipul de sustentație pe pernă de aer care ar trebui să fie utilizat, fiindcă atunci erau momente în care vehiculul atingea suprafața de rulare.

Aerotrenul experimental avea 10 metri lungime, găzduia șase locuri și avea trei motoare: unul principal (Continetal, de avion), de 260 CP și două mici de 25 MP (de Renault Gordini). La varianta care a atins peste 400 km/h a fost folosit și un motor de avion (Boeing 727).

Un concurs complicat câștigat de TGV

Alegerea pe care Franța trebuia să o facă nu era ușoară, fiindcă era vorba de investiții uriașe din partea statului francez la finalul anilor 60 și începutul anilor 70. Două erau opțiunile: aerotrenul cu noi căi de rulare sau dezvoltarea unor trenuri de foarte mare viteză care să folosească rețeaua feroviară existentă, dar și noi linii speciale pentru ele.

Jean Bertin a încercat să convingă și compania feroviară SNCF că proiectul său merită atenție, dar nu a reușit. A izbutit însă să primească fonduri de la Ministerul Transporturilor pentru a construi pista de rulare pe piloni situată între Saran și Artenay pe ceea ce spera Bertin că va fi linia de aerotren Paris – Orleans.

Președinții francezi de atunci, De Gaulle și apoi Pompidou, au lăudat proiectul și speranțele erau mari că Franța se va umple de viaducte pe care să circule acest super-tren pe perne de aer. La un moment dat părea atât de probabil că va exista linia Paris – Orleans, încât la Orleans au crescut rapid prețurile locuințelor. (cam cum s-a întâmplat și în Drumul Taberei în 2011, când au început lucrările la metrou).

Argumnetele inginerului Bertin cum că Aerotrenul este o soluție excelentă
– simplitate constructivă și cost redus al căii de circulație
– costuri mici de întreținere
– viteze mari de deplasare
– cea mai bună soluție pentru distanțe de sub 250 km.
– viteza maximă gândită era de 180 km/h, traficul orar scontat era de 10.000 de persoane, iar vehiculele ar fi trebuit să plece o dată pe minut, cu maxim 80 de pasageri (garnitură din două vehicule)

Însă linia de aerotren Paris – Orleans nu a fost construită și la fel nici alte două proiecte mai mici pentru care o parte dintre oficialii locali își dăduseră acordul.

În 1974 proiectul Aerotrenului franțuzesc a fost abandonat de autoritățile care nu mai doreau să-l finanțeze. Mai multe lucruri au contat:
– capacitatea de transport era mică (80-100 de oameni), față de 700-800 pe un TGV
– calea de rulare era în realitate scump de construit, mai ales dacă era pe piloni
– nu avea cum să ajungă aproape de centrul orașelor, cum se întâmplă cu trenurile clasice, și nu putea fi ușor cuplat cu rețeaua feroviară convențională.
– Criza petrolieră din 1973 a dat lovitura finală proiectului fiindcă Aerotrenul funcționa cu kerosen, iar acesta a devenit extrem de scump.

Jean Bertin a murit în 1975 și statul francez a renunțat la orice sprijin pentru proiect în 1977. Philippe Bertin, fiul inventatorului, spunea că SNCF a fost mereu împotriva Aerotrenului și că trimitea delegații care să denigreze Aerotrenul în țările unde, cu câteva zile în urmă, fusese Jean Bertin pentru a-și prezenta proiectul.

Fiul lui Jean Bertin spune că cele două proiucte – TGV și Aerotren – nu au fost concurente directe și ar fi avut ambele loc pe piață, fiindcă se adresează unor nevoi diferite. Aerotrenul ar fi legat orașe apropiate, fiind soluție foarte bună pentru navetiști, în timp ce TGV-ul, așa cum se poate vedea în prezent, este o soluție foarte bună până la distanțe de 800-1.000 km.

Compania feroviară națională SNCF a început în 1966 cercetări extinse pentru a vedea dacă este viabilă lansarea unor trenuri de mare viteză și a contat cu siguranță și popularitatea proiectului Aerotrain care i-a motivat pe cei de la SNCF să vină cu propuneri clare și viabile. Inițial TGV-urile de test au avut turbine cu gaz, dar criza energetică a dus la schimbarea proiectului, iar TGV-urile au devenit trenuri electrice și prima linie, Paris – Lyon, a fost lansată în 1981.

Călătoria dura atunci două ore și 40 de minute și viteza maximă era 260 km/h. În prezent trenurile fac o oră și 57 minute.

Grupul Grampet nu a avut influență asupra conținutului acestui material sau în alegerea subiectului.

Parteneri speciali-probleme juridice

Salon HARMONY, str Cantacuzino din Ploiești (intersecția Moș Craciun )
Servicii oferite :
– micropigmentare sprâncene
-extensii gene
– coafor
-unghii gel
-Cosmetica / tratamente cosmetice
– sala Fitness pt femei
FACEBOOK: https://www.facebook.com/Harmony-Beauty-Salon-278929815636909/

Parteneri

Articole noi

Politic8 ore ago

Unul dintre cei mai apropiați oameni de Trump are un mesaj special pentru România: „Țara voastră va avea un rol esenţial”

Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, prezintă duminică, din SUA, mesajul emisarului special pentru parteneriate globale Paolo Zampolli. Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare,...

Diverse2 zile ago

Pahare din carton pentru Crăciun, cu design festiv, de la Evamar

Piața HoReCa este tot mai competitivă și, ca întotdeauna, detaliile vizuale sunt cele care fac diferența. Evamar, unul dintre principalii...

Actualitate3 zile ago

Spălătorie auto profesională Oradea – Interior și exterior fără cusur

Clean-Spot.ro Expertul tău în curățare tapițerie și detailing interior auto Oradea Transformă interiorul mașinii tale cu servicii profesionale de detailing...

Pavilion fix sau pliabil: care variantă se potrivește stilului tău de viață? Pavilion fix sau pliabil: care variantă se potrivește stilului tău de viață?
Diverse3 zile ago

Pavilion fix sau pliabil: care variantă se potrivește stilului tău de viață?

Există alegeri în viață care par mărunte, dar care, odată făcute, îți pot schimba complet modul în care îți trăiești...

Diverse4 zile ago

Calitatea materialelor face diferența: Ce trebuie să știi despre freza și mandrina pentru unghii

Când vine vorba de realizarea unei manichiuri impecabile, nu este suficient doar să ai talent sau să urmezi cele mai...

Uncategorized4 zile ago

Rezultatele studiului AFSRU – HR Insights 2025

  Comunicat de presă Asociația Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane (AFSRU) București, 16 octombrie 2025 Viitorul muncii, sub semnul...

Uncategorized4 zile ago

Cum te ajută izolația exterioară cu vată minerală să economisești la facturile de energie

Într-o perioadă în care eficiența energetică a devenit o prioritate atât pentru locuințele noi, cât și pentru cele vechi, alegerea...

Uncategorized4 zile ago

Cum să implementezi digitalizarea în mod eficient în cadrul companiei tale

    Digitalizarea reprezintă procesul prin care companiile integrează tehnologia digitală în toate aspectele activității lor, transformând modul în care...

Diverse4 zile ago

Consumul de pește în sarcină

Dragă mămică, știu că primele luni de sarcină vin cu o combinație de emoție, curiozitate și, adesea, teamă. Fiecare decizie...

Uncategorized4 zile ago

Îngrijirea implantului dentar pe termen lung

Îngrijirea implantului dentar pe termen lung este esențială pentru asigurarea durabilității și funcționalității acestuia. Implanturile dentare sunt soluții inovatoare care...

Diverse4 zile ago

LABIRINT – Sergiu Tuhuțiu debutează ca actor într-un spectacol care îmbină muzica și teatrul: o confesiune despre greșeli, iubire și supraviețuire

După ce a cucerit marile scene ale lumii, de la Londra la New York și până la Sankt Petersburg, pianistul...

Stiri locale5 zile ago

Curățare Saltele Oradea Profesionalism în fiecare detaliu

Curățare Tapiterie și Saltele în Oradea Descoperă Soluția Ideală pentru Un Mediu Curat și Sănătos cu Clean-Spot.ro Ai nevoie de...

Uncategorized6 zile ago

Thrillerul MVM în România. Este compania maghiară care vrea să cumpere E.ON Furnizare un „Cal Troian al Rusiei”? Mituri politizate vs. realitate

Tranzacția prin care compania energetică maghiară MVM încearcă să achiziționeze E.ON Furnizare România a fost blocată. Mai mult, cazul „MVM...

Uncategorized6 zile ago

Eficiență, siguranță și profesionalism în fiecare kilometru

Într-o lume în care mobilitatea bunurilor a devenit esențială pentru economie și pentru viața de zi cu zi, firmele de...

Diverse6 zile ago

Transformă-ți Casa cu Serviciile de Curățenie la Domiciliu Oradea

✨ www.Clean-Spot.Ro Soluția Ta pentru Curățenie Profesională în Oradea Curățenie la Domiciliu Oradea – Răsfață-ți Casa cu Adevăratul Confort! Te-ai...

ActualitateO săptămână ago

Estimarea Costurilor Ascunse De Ce Aveți Nevoie de un Calculator Preț Acoperiș Înainte de a Contacta Montatorii

Procesul de achiziție pentru un acoperiș începe de multe ori cu un telefon către un montator, dar ar trebui să...

UncategorizedO săptămână ago

Tendințele anului 2026 în floristică: buchete de lalele în tonuri pastelate și mixuri naturale

 În fiecare primăvară, florile reușesc să ne surprindă prin frumusețea lor efemeră și prin modul în care inspiră eleganță, prospețime...

ActualitateO săptămână ago

Rolul medierii în soluționarea conflictelor de muncă

Conflictele la locul de muncă pot apărea frecvent, fie că este vorba despre neînțelegeri între angajați, probleme cu angajatorul prin...

Diverse2 săptămâni ago

La EnVogue Residence – Iuliu Maniu, Black Friday ține trei luni: voucher de 3.000 de euro pentru loc de parcare, oferit la achiziția unui apartament în corpul B

Dezvoltatorul autohton EnVogue Residence anunță lansarea unei noi promoții de Black Friday, ce se va desfășura începând din luna octombrie până la 31...

Ce flori alegi pentru un buchet de recunoștință pentru un medic Ce flori alegi pentru un buchet de recunoștință pentru un medic
Diverse2 săptămâni ago

Ce flori alegi pentru un buchet de recunoștință pentru un medic?

Când oferi flori unui medic, nu trimiți doar culori și parfum. Transmiți ore recuperate, grijă atentă, o liniște care nu...

Top Stiri Comisarul