Connect with us

Actualitate

Care sunt sansele sa se construiasca autostrada Ucraina-Bulgaria si ce ar avea Romania de castigat din asta?

Comisarul

Publicat

pe

Presedintele Ucrainei, Petro Porosenko, a anuntat acum cateva zile ca tara sa si Bulgaria au decis sa construiasca o autostrada care sa strabata malul vestic al Marii Negre, de la Reni la Varna, trecand si prin sudul Romaniei.

In loc sa ne bucuram prea tare ca ne vor construi altii o autostrada pe care noi nu suntem in stare sa o facem, ar trebui sa tinem cont de faptul ca peste numai un an, in Ucraina vor avea loc alegeri prezidentiale, iar Porosenko, a carui popularitate este in continua scadere, ar putea promite si lucruri pe care nu are, de fapt, intentia de a le duce la bun sfarsit.

In plus, tara noastra a mai fost implicata in proiecte internationale de dezvoltare rutiera si nu s-a descurcat prea bine.

Dupa ce a discutat cu premierul Bulgariei, Boiko Borisov, Porosenko a anuntat – in timpul unei declaratii comune de presa – ca administratiile din cele doua state vor face eforturi pentru a construi o autostrada pe care sa se poata ajunge de la Reni (Ucraina) pana la Varna (Bulgaria) in doar cateva ore. Traseul soselei ar urma sa fie: Odessa – Cetatea Alba / Bolhrad – Reni, Tulcea – Negru Voda – Varna.

Asta ar insemna ca sectorul romanesc al autostrazii, lung de aproape 200 de kilometri, ar urma sa fie construit in paralel cu litoralul Marii Negre.

Ce-i drept, ar fi frumos ca judetul Tulcea – unul dintre cele mai sarace din tara – sa fie legat de restul lumii printr-o autostrada. Nivelul de trai ar creste in zona, cu siguranta. Inainte sa ne bucuram ca vecinii Romaniei au decis sa puna si tara noastra pe harta transportului rutier de mare viteza din Europa, mai bine ar fi sa incercam sa intelegem daca acest proiect – presupunand ca el chiar exista si nu e o simpla promisiune electorala ucrainiana – s-ar putea realiza.

Indiferent unde duce autostrada, tot Ministerul Transporturilor trebuie sa construiasca sectorul romanesc

Indiferent cui va apartine initiativa constructiei autostrazii Reni-Varna, de realizarea sectorului romanesc tot statul roman va fi responsabil.

Iar asta nu inseamna decat ca, dupa studii de fezabilitate realizate cu viteza melcului si adesea in maniera ineficienta si neconforma, riscam sa ajungem la licitatii ale caror rezultate vor fi contestate in repetate randuri si la o executie inceata si problematica.

De accesarea fondurilor ar trebui sa se ocupe Ministerul Transporturilor, care ulterior ar trebui sa incredinteze sarcina constructiei portiunii de sosea fie Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) fie, eventual, unei alte structuri speciale pe care o are in subordine, cum s-a intamplat deja cu proiectele Comarnic-Brasov si Targu Mures-Targu Neamt-Iasi-Ditrau.

Nimeni nu garanteaza ca sectorul romanesc al soselei promise de Petro Porosenko – daca aceasta se va construi vreodata – n-ar avea soarta autostrazii Sibiu-Pitesti, inclusa in Master Planul european de Transport, pe Coridorul 4 Pan-European Rin-Dunare.

Aceasta ar trebui sa aiba 116 kilometri – la care sa se adauge cei 17,2 kilometri ai centurii Sibiului. Intregul proiect ar fi trebuit sa fi gata demult.

Inca din 2011, Guvernul Boc anunta ca autostrada „pleaca la drum”. Din pacate, acest drum n-a fost prea usor si e astazi inca foarte departe de a se termina. Mai intai, din cauza ca studiul de fezabilitate pentru constructia soselei s-a facut de mantuiala si a avut nevoie de o revizuie scumpa si de durata. Apoi, din cauza ca, in 2013, constructia autostrazii nu mai reprezenta o prioritate pentru Guvern.

Soseaua a redevenit, apoi, subiect de interes, iar politicienii au inceput sa promita, care mai de care, ca o vor termina in doi-trei ani. Astazi, dupa sapte ani de cand autostrada a „plecat la drum”, inca se mai organizeaza licitatii pentru atribuirea lucrarilor.

Din intregul traseu planificat, doar centura Sibiului a fost data in folosinta, iar termenul de finalizare a lucrarilor la ceilalti 116 kilometri de sosea care ar urma sa duca la Pitesti s-a amanat pentru 2021.

La ritmul in care se construieste in Romania, insa, ar fi o minune daca acest termen s-ar respecta.

In plus, chiar daca s-ar putea face, autostrada promisa de Porosenko ar putea sa nu fie cea mai avantajoasa solutie pentru Romania, a apreciat pentru Ziare.com purtatorul de cuvant al CNAIR, Alin Serbanescu.

„Sigur ca decizia constructiei unei autostrazi se ia la nivel inalt, guvernamental. CNAIR este organismul tehnic al Ministerului Transporturilor. Ceea ce pot spune este ca, atunci cand iei in calcul constructia unei autostrazi, trebuie sa te gandesti la ce iti foloseste ea, dar si la cum o intretii.

Ea trebuie neaparat sa aduca plus valoare, in conditiile in care europeanii ti-ar putea da bani sa o construiesti, dar nu vor finanta intretinerea ei. De asta va trebui sa se ocupe Romania.

Propunerea ucraineana este interesanta, dar ar putea, in acelasi timp, canibaliza planurile realizarii Coridorului Pan-European IX (care presupune o autostrada care sa lege Finlanda de Grecia, cu un sector romanesc de aproape 500 de kilometri, de la Iasi la Giurgiu – n.red.).

Ca europenii sa iti dea bani de autostrazi trebuie sa demonstrezi ca ai trafic in zona care sa justifice constructia lor.

Or, intre cele doua proiecte – daca e sa ne gandim logic – autostrada inclusa in Coridor ar fi mai lunga, ar deservi un teritoriu mai extins decat una costiera, care sa mearga in paralel cu tarmul Marii Negre”, a declarat Alin Serbanescu.

Ziare.com a solicitat atat Ministerului Transporturilor, cat si Ministerului Afacerilor Externe detalii legate de eventuale discutii purtate cu reprezentantii Bulgariei si Ucrainei pe tema constructiei Autostrazii Reni-Varna. Pe masura ce vom primi raspunsurile, vi le vom oferi.

Una peste alta, nu-i deloc de mirare ca romanii – obligati de atata vreme sa circule pe drumuri aglomerate si periculoase – se bucura ori de cate ori cineva le promite un nou capat de autostrada.

Din pacate, ne-ar ajuta sa constientizam faptul ca, indiferent cine si ce ar promite, nicio autoritate straina nu poate veni sa ne construiasca drumuri. De asta va trebui sa se ocupe tot Ministerul Transporturilor, care a demonstrat in nenumarate randuri ca nu e in stare sa eficientizeze transportul rutier, la fel cum nu e in stare sa il readuca pe linia de plutire nici pe cel feroviar si nici pe cel naval.

Citeste si:

Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Publicitate
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Parteneri speciali-probleme juridice

Salon HARMONY, str Cantacuzino din Ploiești (intersecția Moș Craciun )
Servicii oferite :
– micropigmentare sprâncene
-extensii gene
– coafor
-unghii gel
-Cosmetica / tratamente cosmetice
– sala Fitness pt femei
FACEBOOK: https://www.facebook.com/Harmony-Beauty-Salon-278929815636909/

Parteneri

Articole noi

Actualitate21 de minute ago

Science Report: Un asteroid de mărimea celebrului Big Ben vine spre Pământ cu 50.000 km/h. Nu ne va suna ceasul – Spatiul

Asteroidul călătorește cu o viteză estimată ca fiind aproape de 50.000 km/h și va trece pe lângă Pământ la o...

ActualitateO oră ago

FOTO Îngeri, tunuri și soldați sovietici: Catedrala Forțelor Armate arată noua identitate națională a Rusiei – International

Îngeri veghează deasupra artileriei, imagini religioase sunt împodobite cu Kalașnikovuri iar icoana Fecioarei Maria amintește de un afiș din al...

Actualitate2 ore ago

DigiSport: A câștigat 100.000 de euro într-o seară, dar preferă să trăiască în rulotă, cu iubita sa: "Urăsc să plătesc facturi și chirie!"

Jimmy Crute (24 de ani) este noua senzație din UFC, după victoria obținută în fața lui Modestas Bukauskas, în mai...

Actualitate3 ore ago

Masca devine obligatorie și în Cluj-Napoca începând de joi / Toate unitățile de învățământ intră în scenariul roșu – Esential

Toate unitățile de învățământ din Cluj-Napoca vor trece în scenariul roșu de funcționare, începând de joi, ceea ce presupune participarea...

Actualitate4 ore ago

UEFA dă o veste neplăcută echipelor care vor juca în Liga Campionilor și Europa League – Fotbal

​Premiile pentru participarea la cele două competiţii continentale intercluburi, Liga Campionilor şi Europa League, vor fi reduse în următorii cinci...

Actualitate5 ore ago

Servicii închirieri microbuze

Un microbuz este un vehicul funcțional și de încredere. Modificările moderne ale acestor vehicule îndeplinesc toate cerințele și permit rezolvarea multor...

Actualitate5 ore ago

NATO intenționează să construiască un centru spațial în Germania – International

Miniștrii apărării din cele 30 de state membre NATO urmează să anunțe joi construirea unui nou centru spațial, transmite Deutsche...

Actualitate6 ore ago

Dacia Spring – Primul preț a fost anunțat în Ungaria. Cât costă mașina electrică – Auto

​Primul model electric al Dacia, despre care compania a dat pe larg detalii săptămâna trecută, costă 17.800 de euro în...

Actualitate7 ore ago

Fostul șef al CCR Augustin Zegrean și-a depus și el candidatura pentru Consiliul Legislativ. Își dispută postul cu Florin Iordache – Politic

Fostul președinte al Curții Constituționale Augustin Zegrean și-a depus și el candidatura pentru postul de șef al Consiliului Legislativ, pe...

Actualitate9 ore ago

Locuitorii orășelului canadian „Azbest” au votat pentru schimbarea denumirii localității / Nu a câștigat „Jeffrey” – International

Orășelul canadian „Azbest” și-a schimbat numele pentru a scăpa de conotația negativă asociată substanței cancerigene, a anunțat luni primarul localității...

Actualitate10 ore ago

Mesaj transmis prin Ro-Alert pentru locuitorii Capitalei: Nivelul de răspândire a COVID-19 este ridicat / Masca este obligatorie – Coronavirus

Un mesaj prin sistemul Ro-Alert a fost transmis de către Departamentul pentru Situații de Urgență, marți dimineață, locuitorii Capitalei fiind...

Actualitate10 ore ago

Pop Engineering – un jucator de top pe piata de instalatii electrice industriale

In vremurile dificile pe care le parcurgem, putini sunt antreprenorii romani care fac tot posibilul din imposibil, cu succes, pentru...

Actualitate11 ore ago

[P] Descoperă Pipera Gardens, cel mai nou și exclusivist ansamblu rezidențial din nordul Capitalei – Imobiliar

Pipera Gardens, cel mai nou și exclusivist ansamblu rezidențial din nordul Capitalei, a fost inaugurat la finalul acestei veri. Complexul...

Actualitate12 ore ago

Începe un nou sezon din Champions League: PSG vs Manchester United, capul de afiș al zilei – Fotbal

​Noul sezon al Champions League debutează cu o întârziere de câteva săptămâni bune față de ceea ce știam, pandemia de...

Actualitate13 ore ago

Alegeri SUA 2020 Confruntarea decisivă Trump-Biden: Moderatorul va putea să-i taie microfonul candidatului – Esential

Ultima dezbatere electorală dintre președintele republican Donald Trump și prezidențiabilul democrat Joe Biden se va desfășura după noi reguli, comisia...

Actualitate14 ore ago

​CCR discută sesizarea Avocatului Poporului privind două articole din Legea carantinării – Politic

Curtea Constituţională (CCR) discută, marţi, sesizarea Avocatului Poporului privind două articole din Legea carantinării, scrie Agerpres. Potrivit ordinii de zi...

Actualitate15 ore ago

Coronavirus: Irlanda instituie restricţii pentru întreaga populaţie, o premieră pentru o ţară din UE – Coronavirus

Irlanda va fi prima ţară din UE care va institui restricţii pentru întreaga populaţie începând din noaptea de miercuri spre...

Actualitate16 ore ago

Irlanda intră în carantină, dar menține școlile deschise / Ce restricții vor fi impuse – Coronavirus

Întreaga populație a Irlandei va intra în carantină începând cu noaptea de miercuri spre joi, Irlanda devenind prima țară UE...

Actualitate17 ore ago

Ungaria: Numire controversată în funcția de șef al Curții Supreme – International

Deputații maghiari au aprobat luni numirea unui nou președinte al Curții Supreme, în ciuda criticilor puternice ale magistraților îngrijorați de...

Actualitate18 ore ago

Ministrul Educației: Trebuie să ne pregătim pentru a preda online atâta timp cât e necesar – Educatie

Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a declarat, luni, referindu-se la posibilitatea ca în acest an şcolar cursurile să se desfăşoare exclusiv...

Top Stiri Comisarul