Piața muncii a fost puternic încercată în anul 2020 din cauza pandemiei de Coronavirus, care a condus la închiderea temporară ori totală a unui număr mare de companii. Oameni din întreaga lume și-au pierdut locurile de muncă și s-au confruntat cu probleme financiare grave, fiind nevoiți să se reorienteze rapid. Românii nu au reprezentat o excepție în această privință, ajungând în situații extrem de delicate, din cauza cărora au început să apeleze mai mult la soluțiile de creditare, care le-au fost puse la dispoziție de către bănci, dar și de către instituțiile financiar-nebancare (IFN-uri).
Care au fost cele mai afectate domenii?
Conform statisticilor de la nivel național, dar și internațional, printre cele mai afectate domenii de pandemia de Coronavirus s-au numărat următoarele industrii: turismul, transporturile și HoReCa. Având în vedere că românii au fost limitați în privința deplasărilor, hotelurile au fost nevoite să își pună lacătul pe porți. La fel s-a întâmplat și în cazul restaurantelor și a teraselor, pe care autoritățile le-au închis cu scopul de a reduce din nivelul răspândirii de Covid-19. În paralel, cei care lucrează în domeniul transporturilor au avut veniturile diminuate considerabil. Pentru că furnizorii de produse nu au mai putut transporta la fel de multe produse, mulți români au fost trimiși în șomaj tehnic sau chiar au fost concediați.
Cum au fost afectate locurile de muncă și veniturile oamenilor?
Peste 1 milion de români au intrat în șomaj tehnic în timpul celor 2 luni de stare de urgență din România. Aceștia avut de suferit din cauză că veniturile lor au fost afectate, însă băncile și IFN-urile au continuat să le ofere soluții de redresare economică. De exemplu, consumatorii au accesat împrumuturi nebancare sau credite de nevoi personale, însă numai dacă au putut îndeplini condițiile de eligibilitate.
Din cauza pandemiei de Coronavirus, un număr destul de mare de oameni a rămas fără job-uri, românii fiind nevoiți să se reorienteze din punct de vedere profesional. Majoritatea a căutat să își asigure cel puțin veniturile lunare necesar, iar atunci când a fost cazul, românii au profitat de amânarea ratelor la bănci pentru a-și ușura povara financiară.
Cum s-au adaptat oamenii noilor circumstanțe?
Forțați de împrejurări, românii s-au axat cu precădere pe cele mai importante cheltuieli în perioada Covid 19. Aceștia au investit cu precădere în produse alimentare, dar și în produse de îngrijire personală. Mai mult, consumatorii au schimbat vizitele în magazinele fizice cu sesiunile de shopping online, alegând să plătească în general cu cardul, în detrimentul numerarului și au anulat vacanțele pe care le aveau deja plănuite. Din păcate, nu toată lumea a primit încă banii înapoi pentru sejururile plătite, întrucât agențiile de turism și companiile aeriene au fost puternic afectate negativ de situația globală.
Educație financiară – necesară pentru gestionarea finanțelor
Din dorința de a fi cât mai aproape de publicul larg, instituțiile bancare, dar și cele nebancare au creat importante campanii de informare financiară în 2020. Astfel, românii au descoperit cât de important este să-și gestioneze veniturile în mod chibzuit, cum să aleagă creditele potrivite pentru ei, dar și cum să folosească împrumuturile pentru a-și ușura viața.
Piața locurilor de muncă din România este în continuare acoperită de norul insecurității, însă oamenii de afaceri fac tot ce le stă în putință pentru a-și păstra personalul. Chiar dacă nu se întrevede încă finalul pandemiei, oamenii trebuie să se adapteze și să caute cele mai bune soluții prin care să continue să obțină venituri cu ajutorul cărora să aibă un trai decent.